Geleedpotigen

Wat doet deze Sprinkhaan nou?

Hoi vroege vogels,
Deze week was er een hele grote groene sprinkhaan bij ons in de tuin druk bezig zijn achterwerk in de grond te duwen. Mijn kinderen en ik vonden het maar opmerkelijk gedrag. We dachten dat hij eitjes aan het leggen was. We hebben er een aantal foto's en filmpjes van gemaak...

vervellingshuidje te benoemen?

Vanmiddag op braamblad een vervellingshuidje aangetroffen langs wandelpad met els en veel berk. Een honderd meter verderop vond ik toevallig een aantal nimfen van de gewone kielwants op berk.Gezien de tekening vraag ik me af, of dit een vervellingshuidje van een nimf gewone kielwants kan zijn....

Wit vlindertje

Op de bloeiende heide gezien.Kan dit een donsvlinder zijn ?Ik twijfel want zie geen gelige vlek bij het achterlijfje en ook de tasters hebben een afwijkende kleur.

cicade 2

Hier nog een 2e foto!Is dit een schuimbeestje (Philaenus spumarius) of een Aphrophora alni? Ik krijg verschillende suggesties.Als ik op google zoek dan lijkt het of de laatste een volwassen spuugcicade is, dus mijn verwarring is weer groot!...

cicade

Is dit een schuimbeestje (Philaenus spumarius) of een Aphrophora alni? Ik krijg verschillende suggesties.Als ik op google zoek dan lijkt het of de laatste een volwassen spuugcicade is, dus mijn verwarring is weer groot!groet Hanneke...

nog uitkleuren?

Aan het eind van de middag na alle regenbuien even een frisse neus gehaald op de Groene Wal achter mijn huis. Op het blad van een bramenstruik trof ik een opvallend lichtgekleurde nimf zuringrandwants aan. Ernaast lag een vervellingshuidje. Ik vind de kleur opvallend. Moet de nimf nog uitkleuren?In ...

Over Geleedpotigen

Het belangrijkste kenmerk van een geleedpotige is z’n uitwendig skelet waarvan de poten een aantal gewrichten hebben. Ze vormen de grootste groep van het dierenrijk en je kan ze overal vinden. Onder de geleedpotigen vallen onder andere insecten, spinnen, kreeften en duizendpoten.