Forum

Nieuwste vragen

Vlinders

Wij hebben een tuin speciaal voor insecten en vlinders maar nu is mijn vraag; ik zie erg weinig vlinders is dit landelijk? Wij wonen in Gelderland. Vanaf het voorjaar tot nu 2 Koolwitjes gezien en normaal ieder voorjaar zie ik er echt duidelijk meer.

Intelligentie bij kraaien

Zag vanmiddag een kraai achterstevoren (!) omhoog klapwieken, om na 6 meter stijgen, te landen op een nestplateau, bevestigd op een paal langs de rivier de Gelderse IJssel.
Deze kraai had zijn ogen niet nodig, hij 'wist' hoe hij de landingsplaats kon bereiken. Op basis van herinnering?

Pipelmeesnest verlaten?

Sinds augustus vorig jaar wonen wij midden in de natuur. Maart dit jaar een paar vogelhuisjes getimmerd en opgehangen en vrij snel begon men met het verkennen. Pimpelmees heeft uiteindelijk zijn intrede genomen.

Afgelopen weken veel drukte bij het huisje. Sinds 2 dagen echter geen pim...

Koolmees nest direct hergebruikt

We hebben meerdere nestkastjes in de tuin, o.a. bezet door koolmezen. Van twee hebben we gezien dat ze, na het uitvliegen van de jongen, snel geïnspecteerd worden door nieuwe(?) volwassen mezen. Het eerste nest na een paar uur. Het tweede zelfs al na ongeveer een uur. Beide keren twee mezen, het ty...

Reptieleneieren?

Een buurman kwam tijdens het schoffelen deze eieren tegen. Zo te zien nog niet uitgekomen. Lagen onder een boompje. De grootste is ca. 5cm doorsnee. Lijkt wat op eieren van de ringslang, maar op een rare plaats.
Iemand een idee?

geen idee (maar bijzonder vind ik het wel)

Vanmiddag gevonden in de wegberm, vlakbij sloot. Veel grassen, kleefkruid, brandnetel, fluitenkruid, boterbloemen.Ik zie twee antennes, een bruin oog, poten, een geel achterlijk met donkere dwarsstrepen en twee donkere strepen die ruim voorbij het achterlijf lopen. de onderrand van vleugels? [zie tw...