Vogels

Schattige oenen

Pa en ma waterhoen waren al een tijdje allerlei fratsen aan het uithalen om aan de nestdrang gevolg te geven. En, jawel na veel drama en ophef lukte het hen een nest "op palen" te bouwen met de reuzenbies als steunpilaren. Welnu, gisteren liet pa zich heel opschepperig met veel poeha zien met zijn ...

koekoek

Het gezegde gaat "zo de ouden zongen, piepen de jongen". Hoe weet een Koekoeksjong nu dat hij koekoek moet roepen?

Wat voor een meeuw is dit?

Deze meeuw zit bij ons voor het kantoor op een bizarre plek te broeden: op de stoep in een bloembak :-)Het ei is zo onder dat gaas wel aardig beschermd, maar zal het uitkomen?En is dit een zilvermeeuw? Ik kan de rode vlek op de ondersnavel niet ontdekken. Of is het misschien een stormmeeuw of en dri...

Onbekend vogelgeluid

Rond ons huis net buiten Utrecht centrum is regelmatig een vogel met een bijzondere zang te horen. Kan iemand dit vogelgeluid identificeren? De vogel begeeft zich meestal tussen de kraaien (aan de andere vogelgeluiden te horen), maar ik heb hem nog nooit kunnen spotten.Het geluid is hier te beluiste...

Scholeksters en kunstgras

Sinds jaren broeden er scholeksters op mijn platte dak in De Haag. Het is een groot genoegen om ze te horen en af en aan te zien vliegen. En dan nog dat feestelijke geluidje dat ze daarbij maken.Zij foerageren op de sportvelden tegenover mijn huis. Maar de gemeente DH heeft besloten dat er meer kuns...

De merel opeens een carnivoor?

Van onze zoon hoorde ik dat een merel in zijn tuin de salamanders uit zijn vijver haalt, doodpikt en ze (vermoedelijk) opvoert aan de jongen. Sinds een paar dagen neem ik zelf waar dat de mereljongen in het nest in onze tuin gevoerd worden met kleine kikkers. Die zijn van vorig jaar, een centimeter ...

Over Vogels

Wat vogels onderscheidt van andere diersoorten is het feit dat ze veren hebben en dat ze bijna allemaal vliegen. In Nederland zijn zo rond de vijfhonderd vogelsoorten waargenomen. Van een felblauwe ijsvogel langs de oevers tot een gele koolmees in de tuin.