Geleedpotigen

Muggen gezien?

M'n huisgenoten en ik hebben de afgelopen herfst (2015) écht heel weinig muggen gezien hier, ....maar enkele. Dan heb ik't over Rotterdam. Heel vreemd. Ik begreep net dat dat bij Nijmegen wél normaal was geweest.
Ik pleit niet voor een MuggenRadar, maar ben wel nieuwsgierig naar andere waar...

Wantsen?

Deze week fotografeerde ik deze mooie beestjes. Ik dacht dat het Wantsen zijn, maar kan het soort niet terug vinden. Weet iemand wat dit soort liefdeskoppel is?

Veelvraten

Enige dagen geleden wilde ik een dennenboompje snoeien. Tot mijn verbazing merkte ik dat dit lage en ca 30 jaar oude boompje vol zat met een paar honderd (!) rupsen van de Plakker (Lymantria dispar). Ondanks mijn verwoedde pogingen ze te verwijderen is hij inmiddels bijna kaal gevreten.
Van...

Welk beestje maakt dit holletje?

Ik heb allerlei holletjes in mijn tuin die worden gemaakt door een beestje, die ze afdekken (achter zich aantrekken naar binnen) met takken/bladeren die voorhanden zijn. In dit geval van de foto zijn de holletjes onder mijn bamboe, dus zijn de holletjes afgesloten met bamboe bladeren. Ik denk dat ze...

Houtzaagsel hoopjes op boomstronken

Wij hebben een 8 stammige Es laten omzagen. Mijn is deze nu in kleine houtblokken aan het hakken en nu zien we na 2 weken dat er allemaal zaagselhoopjes op de gezaagde houtblokken en eronder liggen. Dit was absoluut niet het geval toen het nog hele boomstammen waren... Heeft iemand enig idee wat dit...

Over Geleedpotigen

Het belangrijkste kenmerk van een geleedpotige is z’n uitwendig skelet waarvan de poten een aantal gewrichten hebben. Ze vormen de grootste groep van het dierenrijk en je kan ze overal vinden. Onder de geleedpotigen vallen onder andere insecten, spinnen, kreeften en duizendpoten.