Geleedpotigen

Welk insect is dit?

Hallo!Ik heb vandaag alle apparatuur voor het maken van macrofoto's gekregen en ijverig als ik ben, ben ik gelijk naar buiten gerend en ben ik om mij heen plaatjes gaan schieten (ja ik moet nog wat oefenen, ik geef het toe). Maar nu kwam ik langs dit insect en ik heb geen idee wat het is. Wie kan mi...

Spanner ?

Gered uit het toiletgebouw op de camping op 5 mei j.l.Zat bij de kraan en in mijn closetrol naar buiten getransporteerd.Een van de weinige vlinders die ik deze dag heb gezien want het was maar 5 graden C, brrr...De foto heb ik pas kunnen maken toen de vlinder naar de rand van het kokertje kroop waar...

dansmug?

Gistermiddag aangetroffen omgeving Nieuwkoopse Plassen. Plassenrijk gebied. Wilg, populier en berk o.a. komen er voor. Ook aangeplante rodondendron.Op zeer kleverige, nieuwe bloemknoppen van die rodondendron trof ik een opvallend insect aan: nog geen cm groot, opvallend groen lijf. De lichaamsvorm...

Welke wants?

Gisteren in onze tuin gespot. Voor het gemak is de opname gekanteld.Zou dit een (jonge)  Meidoornkielwants (Acanthosoma haemorrhoidale) kunnen zijn?

Over Geleedpotigen

Het belangrijkste kenmerk van een geleedpotige is z’n uitwendig skelet waarvan de poten een aantal gewrichten hebben. Ze vormen de grootste groep van het dierenrijk en je kan ze overal vinden. Onder de geleedpotigen vallen onder andere insecten, spinnen, kreeften en duizendpoten.