Geleedpotigen

Wat is dit prachtige diertje?

In Wessem zag ik op 22 mei dit diertje langs een stengel omhoog fladderen/kruipen om zich onder een lis te verstoppen. Ik heb werkelijk geen idee wat het is. Kan iemand helpen? Ik zet er nog een foto van het schild bij.

Spin

Als dit een kraambedspin is?die jaagt op visjes in altijd bij water te vinden is, hoe komt het dan bij mij in de tuin ver van water af heb totaal geen bron van water, is daar een verklaring voor.
Groet,
Geert.

Moeilijk te determineren goudwespen

Vrijdag bij een wand geweest met vele vele schoorsteenwespen en daar zag ik nu drie verschillende soorten goudwespen. De Chrysis Viridula ken ik inmiddels maar deze weer niet. Ik vind het ontzetten lastig de goudwespen te onderscheiden maar doe maar een gooi naar deze. Welke kan dit zijn?

Welk insect is dit?

Afgelopen vrijdag in Hoensbroek zelf bij een meer tussen een stukje bos weer gaan kijken naar de schoorsteenwespen die daar een hele wand hebben. Naast deze wespen zijn er ook erg veel verschillende goudwespen maar nu zat dit insect er ook herhaaldelijk tussen. Ik ken deze niet?

Over Geleedpotigen

Het belangrijkste kenmerk van een geleedpotige is z’n uitwendig skelet waarvan de poten een aantal gewrichten hebben. Ze vormen de grootste groep van het dierenrijk en je kan ze overal vinden. Onder de geleedpotigen vallen onder andere insecten, spinnen, kreeften en duizendpoten.