Een jonge vrouw aan het werk in de keuken
© Andrea Piacquadio – Pexels
Op sociale media profileren sommige jonge vrouwen zich als tradwife, oftewel traditional wife. Zij willen terug naar de traditionele rolverdeling tussen man en vrouw. Betekent deze trend het einde van feminisme?
De vrouw doet het huishouden en de man zorgt voor brood op de plank. Dat is de gedachte die tradwives hebben, vertelt Nella Geurts, socioloog aan de Radboud Universiteit Nijmegen, in De Nieuws BV. Zij doet onderzoek naar dit fenomeen. Kan de gedachte van deze vrouwen kwaad?
‘Tradwives zijn vrouwen die hun heil zoeken in een ultra-traditionele rolverdeling tussen man en vrouw. Vrouwen die zich aan een man onderwerpen door hem in alles te gehoorzamen, en die de was doen en gehaktballen rollen zien als het hoogtepunt van hun dag’, legt Druktemaker Lisa Loeb uit in De Nieuws BV. ‘Deze vrouwen zien het dienen van hun man als een roeping en financiële afhankelijkheid als hun geloofsbelijdenis.’
'Deze vrouwen geloven dat we het beste functioneren als we ons neerleggen bij de biologische verschillen tussen man en vrouw', vult De Marker-presentator Romy Noach aan.
Sinds 2015 zien we voornamelijk Amerikaanse en Engelse tradwives op TikTok en Instagram, vertelt Geurts, maar ook in Nederland zijn ze actief. 'Ik kook elke dag voor mijn man, omdat ik van de traditionele taakverdeling ben', schrijft de Nederlandse tradwife Zeynep Fermanova op TikTok, aangevuld met #tradwife en #traditionalmarriage.
In de filmpjes is onder andere te zien hoe de tradwives de moestuin verzorgen of een brood bakken. Sommige van hen zijn nog geen wife, dus nog niet getrouwd, maar wel voorstander van een relatie met traditionele genderrollen. Het zou volgens Geurts een reactie zijn op het moderne feminisme, in combinatie met de prestatiemaatschappij.
Steeds vaker is de overheersende mening dat vrouwen thuis horen te blijven en moeder horen te zijn, terwijl jonge volwassen mannen zich steeds meer macho gedragen. Dat blijkt uit onderzoek van het Franse High Council of Equality, dat een terugkeer naar een maatschappij met traditionele waarden ziet in Frankrijk.
Hoeveel tradwives er actief zijn op sociale media, is lastig te zeggen. Maar vooral in Amerika en Engeland krijgen ze sowieso veel following. De gedachtegang van deze vrouwen blijkt dus erg populair te zijn. Sommige hashtags worden meer dan een miljoen keer bekeken. De Deense Ekaterina Andersen – die eerst meewerkte aan een feministisch manifest, maar nu één van de tradwives is die door Geurts wordt onderzocht – heeft inmiddels meer dan 154.000 volgers op Instagram.
‘Er is waarschijnlijk nog veel meer gaande buiten de bekende sociale media', aldus Geurts. Zo zijn er tradwives die het moederschap op één zetten, maar er zijn ook meer radicalere types actief. Zij zijn anti-woke en geloven dat er maar twee genders zijn, vertelt Romy. Dat is terug te zien in de hashtags die ze gebruiken, zoals #WhiteLivesMatter, of nazi-leuzen.
Aan de video’s van een tradwife kunnen bepaalde ideologieën zitten. Dit kunnen politieke ideologieën zijn, maar ook ideologieën geïnspireerd door de Bijbel. ‘Daar delen ze ook dingen over', vertelt Geurts. 'Bijvoorbeeld wat een vrouw hoort te doen en wat een man hoort te doen. Daaruit stamt het idee dat er bepaalde verschillen zijn tussen mannen en vrouwen. En dat beiden het meest gelukkig zijn als je naar die natuurlijke verschillen luistert.’ Hoe groot de invloed van deze ideologieën is, is de vraag, aldus de socioloog.
Het betekent echter niet het einde van feminisme, denkt Romy. ‘Ik denk dat wij als vrouwen wel voor hetere vuren hebben gestaan. Dan gaat zo’n social-media-trend ons echt niet honderd jaar terug de tijd in sodemieteren.’
Thema's:
Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!