Vrijwel alle webshops bieden klanten de mogelijkheid om bestellingen te retourneren. Maar sommige webshops hanteren wél een 'retourlimiet' en zullen klanten die te veel bestellingen terugsturen op een gegeven moment blokkeren. Ben jij ooit door een webshop geblokkeerd omdat je te veel bestellingen terug zou sturen? Laat het ons dan weten! In dat geval hoort Kassa namelijk graag wat er precies is gebeurd.
Wie iets bestelt in een webshop, kan zich in veel gevallen beroepen op het herroepingsrecht (al zijn er enkele uitzonderingen, zoals op maat gemaakte spullen, producten met een beperkte houdbaarheidsdatum, verzegelde goederen et cetera). Je kunt bij een koop op afstand immers minder goed beoordelen of een product voldoet, of het naar wens is en of het daadwerkelijk is waar je naar op zoek bent.
Het herroepingsrecht stelt consumenten die iets bij een webshop hebben gekocht in staat om de koopovereenkomst binnen 14 dagen te annuleren zonder opgaaf van reden. Je moet het product dan wel terugsturen, maar je hoeft niet te betalen. De overeenkomst wordt ontbonden.
Er zijn gevallen bekend van webshops die klanten blokkeren omdat ze volgens de webshop te vaak een bestelling terugsturen. Webshops maken kosten om de retouren te verwerken en het bestelde product kan vaak niet meer als nieuw worden verkocht. Voor veel webshops zijn retouren verliesgevend en om die reden zijn ze klanten die veel bestellingen retourneren liever kwijt dan rijk.
Heeft een webwinkel jou ooit geblokkeerd omdat je te veel bestellingen terug zou sturen? Mail dan naar Kassa!
Je kunt je verhaal mailen naar kassa@bnnvara.nl onder vermelding van 'Geblokkeerd door webshop'. Vergeet je telefoonnummer niet te vermelden zodat de redactie contact met je op kan nemen. Hartelijk dank!
Thema's:
En terecht. Her is gemakzucht, bestel maar raak en stuur weer terug.
Schoenen bijv. bestel ik online als de winkel deze niet op voorraad heeft, laat ze daar ook bezorgen. In de winkel pas ik ze, niet goed, dan lever ik ze ter plekke weer in.
Ik koop niet via een webshop, alles wat ik nodig heb kan ik in een fysieke winkel kopen of wel bestellen wanneer zij het niet in voorraad hebben. Aan Chinese goedkope troep heb ik geen behoefte. Bij mij in de straat in een woonhuis is een afhaal en terugbreng adres en de hele dag door zie je afhalers die later op de dag hun pakketje weer terugbrengen. Minstens de helft van de pakketten gaan weer terug. Wat mij betreft mag er een verbod komen op dergelijke verspilling.
Voor ik met pensioen ging waren er op mijn werk steevast,volgens hun eigen verhaal, 2 die bijna alles via Internet bestelden. van kleding en schoenen werden
2 maten besteld...of 1 of allebei weer retour..
Alle verzendkosten zullen op een of andere manier door de kopers betaald worden, dat wordt dan in de goederenprijs verrekend. Dus dat retourneren wordt ook door degenen die nooit iets terugsturen meebetaald. Als er mensen zijn die veel bestellen om te passen en dan niets of een paar dingen houden en de rest weer terugsturen en dat keer op keer doen dan moten de prijzen omhoog of ze doen deze oplossing. Ze zouden ook een maximum van 3 keer per jaar iets gratis terugsturen kunnen doen.
Kan ik mij wel wat bij voorspellen. In mijn kennissenkring is er ook zo eentje. Bestelt volgens mij om vervolgens weer terug te sturen. Koopt vrijwel nooit wat er besteld wordt. In het verleden moest er betaald worden voor de retouren. Is toen wettelijk afgeschaft met gevolg dat er maakkerlijker en meer besteld wordt.
Ga naar een winkel in de stad dan heb je dat op en neer gesleep niet en dan hebben onze kleinkinderen ook nog winkels om naar toe te gaan..
Zelf heb ik nog nooit een product teruggestuurd. Mij lijkt dat consumenten gewoon zorgvuldiger moeten kiezen, en anders maar moeten berusten in een minder ideaal artikel.
Zelf gelukkig geen last van, want ik heb in al de jaren dat ik online bestel alleen iets teruggestuurd wanneer het een productiefout was of echt niet passend (de ene maat 40 is bij lange na de andere niet...), maar voor die mensen die meer terugsturen dan behouden zou ik zeggen: Prima. Een online bedrijf leent geen goederen uit....! Daarom iets verzenden naar de klant zou altijd gratis moeten zijn, bij terugsturen -tenzij bewezen kan worden dat het artikel op een of andere ondeugdelijk is- zou altijd gewoon een redelijk bedrag aan verzendkosten moeten worden betaald door de klant.
U heeft het over iets terugsturen wat U niet paste..
tjahhh,daar gaat het denk ik voornamelijk over,vooral niet passende kleding/schoenen. En U overkomt het gelukkig niet zo vaak..overigens,ik koop nooit genoemde dingen via Internet..
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!
Door forse gezondheidsproblemen kan ik al jaren niet meer 'winkelen' voor kleding. Vroeger, in de winkels, nam ik ook vaak 2 maten van hetzelfde mee naar het pashokje om te kijken welke het beste past. Dus online 2 maten bestellen vind ik niet onbegrijpelijk en persé asociaal . De kosten die de webshop maakt worden zekersteweten doorberekend aan de consument. Ik begrijp het wel als een webshop een tijdelijke blokkade zet op mensen die enorm veel terugsturen, dat is de webshop haar recht, om een klant te weren (mits in de Alg Voorwaarden)
Maar... de maatomschrijvingen bij Nederlandse kledingwebshops kan véél beter. Bij Shein staat van elk kledingstuk elke schouder- borst- heup- en lengtemaat in centimeters. Ik weet, na ff meten, mijn eigen lichaamsmaten uit het hoofd en koop dus precies de juiste maat. Bij Wehkamp of andere NL kledingwebshops staat er niks dan S, M, L of de andere maten, dus het is echt een gok welke goed past. Bij 'welke maat past' staat het veel te algemeen. Als de webshop nou ook eens de moeite nemen om de precieze afmetingen van het kledingstuk te vermelden, scheelt dat een hoop miskopen en dus retouren!.