Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Variabel energiecontract? Uitspraak hof opent de deur voor massaclaim en compensatie

  •  
Gisteren
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
50834 keer bekeken
  •  
variabel_energiecontract_v3_1280px

Consumenten die de afgelopen vijf jaar een variabel energiecontract hadden, kunnen schade claimen bij hun energiemaatschappij. Dat blijkt uit een uitspraak van het gerechtshof in Amsterdam. Op dinsdag 25 maart oordeelde het hof dat het zogeheten prijswijzigingsbeding in een variabel energiecontract oneerlijk is.

In 2023 bracht Kassa dit onderwerp al onder de aandacht. Destijds boden energieleveranciers Vattenfall en Eneco twee klanten met een variabel energiecontract die in verband met tariefsverhogingen naar de geschillencommissie zijn gestapt een forse financiële compensatie.

Uit de uitspraak van vandaag blijkt dat het hof het prijswijzigingsbeding in dit type contract oneerlijk vindt. Ook andere consumenten die een variabel energiecontract hebben (of hadden), staan met deze uitspraak sterk om bij hun energieleverancier compensatie af te dwingen.

Bekijk onze reportage hieronder. Dit artikel gaat verder na onderstaande video.

"Consumenten zijn jarenlang misleid"

Naar aanleiding van de uitspraak van het Amsterdamse hof begint claimorganisatie Claimer.nl een massaclaim. Iedereen die de afgelopen vijf jaar een variabel contract heeft – of heeft gehad – kan zich aansluiten bij de massaclaim. Op de website worden de aanmeldingen verzameld, waarna een professionele stichting de zaken verder zal oppakken.

Oprichter en jurist Nick Voorbach: "Consumenten zijn acht jaar lang misleid. De schade is enorm. Ik denk dat dit de grootste massaclaim ooit in Nederland wordt, met tientallen miljarden euro’s schade. Wat mij het meest verbaast, is dat de energiemaatschappijen vrolijk zijn doorgegaan met hun oneerlijke praktijken, terwijl een eerdere uitspraak van rechtbank Amsterdam van begin 2023 heel duidelijk was."

Schade voor consumenten bedraagt tussen de 15 en 25 miljard

Twee jaar geleden kwam de rechtbank Amsterdam al tot hetzelfde oordeel als het hof nu: het zogenoemde prijswijzigingsbeding is oneerlijk. Het gevolg hiervan is dat consumenten die op enig moment in de afgelopen vijf jaar een variabel contract hadden, te veel hebben betaald voor gas en elektriciteit.

De schade wordt geschat op tussen de 500 euro en de 6000 euro per consument. De totale schade voor consumenten ligt vermoedelijk tussen de 15 en 25 miljard euro.

Prijswijzigingsbeding in een variabel contract

In de Algemene Voorwaarden van Energie-Nederland, die alle energieleveranciers in Nederland gebruiken, is een prijswijzigingsbeding opgenomen. Op grond van dat beding kan de energiemaatschappij de prijs eenzijdig veranderen.

Zowel de rechtbank als het gerechtshof oordelen dat dit beding in strijd is met Europees consumentenrecht.

Energiemaatschappijen weten dit al sinds 2017

De Algemene Voorwaarden zijn in april 2017 tot stand gekomen na overleg met de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis (VEH). Deze consumentenorganisaties hebben met alle voorwaarden ingestemd, behalve met het prijswijzigingsbeding.

De energiemaatschappijen zijn dus willens en wetens op eigen houtje een beding gaan gebruiken waarvan zij wisten – of in ieder geval sterk konden vermoeden – dat het oneerlijk is.

Grondlegger roept consumenten op: "Meld je massaal aan!"

Grondlegger van deze zaak is de Friese jurist Roelof de Nekker. Hij roept consumenten op zich massaal aan te melden op Claimer.nl. Alleen zo kan een vuist worden gemaakt tegen energiereuzen.

De Nekker spreekt zijn steun uit voor het initiatief van Claimer.nl: "Dit initiatief is het enige waar ik vierkant achter sta. Ik weet zeker dat na aanmelding een professionele stichting de kwestie vervolgens in goede banen leidt."

Update 26 maart: Tweede massaclaim in de maak

Ook Stichting Eerlijke Handelspraktijken bereidt een massaclaim voor tegen de energiesector met ondersteuning van bureau consumentenbescherming GoBaxter. De stichting streeft ernaar compensatie af te dwingen voor gedupeerde consumenten en de energiesector aan te spreken op aanpassing van hun beleid.

Volgens de voorwaarden van variabele energiecontracten mogen tarieven normaal gesproken slechts twee keer per jaar worden aangepast. In 2022 hebben veel energieleveranciers door de gestegen energieprijzen echter vaker prijsverhogingen doorgevoerd. Het gerechtshof oordeelde echter dat de algemene voorwaarden van Vattenfall niet voldoende duidelijk maken onder welke omstandigheden dergelijke tussentijdse wijzigingen toegestaan zijn. Bovendien gaf Vattenfall onjuiste informatie over tariefaanpassingen op haar website.

"Zowel nationale wetgeving als Europese wetgeving geschonden"

"De tussentijdse prijsverhogingen van Vattenfall schenden zowel Europese regelgeving als nationale wetgeving", stelt voorzitter Esther Janssen van Stichting Eerlijke Handelspraktijken.

Janssen vervolgt: "De Algemene Voorwaarden zijn gezamenlijk opgesteld met de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis onder begeleiding van de Sociaal Economische Raad. De Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis waren destijds niet akkoord met het prijswijzigingsbeding. De algemene voorwaarden worden door de gehele energiesector gehanteerd. Dit betekent dat ook andere energieleveranciers mogelijk onrechtmatig hebben gehandeld. Miljoenen consumenten hebben hierdoor mogelijk recht op compensatie."

4,5 miljoen huishoudens komen in aanmerking voor compensatie

Volgens het CBS had begin 2022 57% van de huishoudens een variabel energiecontract. Dat komt neer op meer dan 4,5 miljoen huishoudens. Stichting Eerlijke Handelspraktijken zet zich in om voor hen compensatie af te dwingen.

Koen Rutten is partner bij advocatenkantoor Finch Dispute Resolution, dat de stichting samen met advocatenkantoor Lemstra van der Korst juridisch ondersteunt. Rutten benadrukt dat de zaak zich uitstekend leent voor een collectieve afwikkeling.

"De algemene voorwaarden van Vattenfall zijn oneerlijk. Daarop kunnen alle klanten een beroep doen met een variabel contract waarvan de tarieven tussentijds zijn verhoogd. Dit kan ook van toepassing zijn op de halfjaarlijkse tariefaanpassingen per 1 januari en 1 juli. Vattenfall heeft haar klanten vooraf onvoldoende geïnformeerd over de redenen voor prijsverhogingen", aldus Rutten.

Consumenten kunnen zich op basis van no-cure-no-pay aansluiten bij de massaclaim van de stichting via www.EerlijkeEnergieprijzen.nl.

Vattenfall is het "fundamenteel oneens" met de uitspraak

Vattenfall is het naar eigen zeggen "fundamenteel oneens" met de uitspraak van het hof. "We zijn het niet eens met de uitspraak omdat bij een variabel tarief het tarief tijdens de looptijd van de overeenkomst kan wijzigen", aldus een woordvoerder.

De woordvoerder van Vattenfall vervolgt: "Dit kan meerdere keren per jaar en het tarief kan zowel stijgen als dalen. In de algemene sectorvoorwaarden staat duidelijk omschreven in welke gevallen de tarieven kunnen wijzigen, bijvoorbeeld bij prijsontwikkelingen op de groothandelsmarkten voor elektriciteit en gas."

Vattenfall beraadt zich op vervolgstappen. Brancheorganisatie Energie-Nederland bestudeert de uitspraak en liet weten nog niet inhoudelijk te kunnen reageren.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (7)

Visser Henny
Visser Henny
26 mrt. 2025 - 16:01

wij hebben een vast kontrakt.Maar we zijn een paar keer omhoog gegaan ,volgens fatavoll,betaalde we te weinig.dan gingen we weer naar beneden .Nu betalen 190euro.

FraMar1974
FraMar1974
26 mrt. 2025 - 15:40

ik snap nog altijd niet waarom er niets wordt ondernomen tegen de energieleveranciers. Het is net als bij de overige bedrijven die eigenlijk bij de overheid horen, omdat het primaire levensbehoeften hoort en door de vvd naar de particuliere sector zijn overgezet. De markt zou door concurrentie de prijzen in bedwang houden. Maar zoals zovaak, heeft rutte er op los gelogen en de burger besodemieterd. Laten we nu maar eens deze bedrijven nationaliseren en het beter maken, overzichtelijker en goedkoper voor de burger!

1 Reactie
Mabelle
Mabelle26 mrt. 2025 - 17:37

2/3e van de energierekening gaat naar de overheid, niet naar de energieleveranciers.

prikker
prikker
26 mrt. 2025 - 15:36

Privatiseer de energiesector ! (net als in Frankrijk)

(En nog een heleboel andere sectoren, dan ben je van dit soort VVD-praktijken af)

1 Reactie
Geboren Amsterdammer
Geboren Amsterdammer26 mrt. 2025 - 16:30

Geachte Prikker,

U bedoelt waarschijnlijk "nationaliseren"....?

skywalker25
skywalker25
26 mrt. 2025 - 15:22

interessant artikel goed dat jullie dat wereldkundig maken. Ik vind het wel verwarrend dat er verwezen wordt naar twee verschillende massaclaim adressen. Ben alsjeblieft duidelijk waar iedereen naartoe moet en verder zou ik het fijn vinden wanneer er een lijstje bekend gemaakt wordt van energiemaatschappijen waarvoor dit geldt. Budget energie bijvoorbeeld waar ik zelf bij zit dat heette vroeger NLE .. ik hoop dat er een aanvulling komt die duidelijkheid schept.

Foxs
Foxs
26 mrt. 2025 - 15:07

Pak ze maar aan het zijn de grootste oplichters ter aarde ze willen ons toeslag laten betalen voor stroom uit gft afval waar zij nog niet eens over kunnen beschikken maar wel al in rekening brengen bij hun klanten het is onbegrijpelijk dat dit zomaar kan maar wij als consumenten kunnen geen kant op want al die energie bedrijven spelen dat zelfde spelletje mee en in den haag kijken ze de andere kant op en doen of ze gek zijn ik heb zo mijn twijfels dat ze daar gewoon het spelletje mee spelen want er moet voor 195 miljard worden geïnfesteerd en dat moeten wij als klanten onder elkaar ophoesten want de winst mag niet dalen sterker nog die moet omhoog om deze oplichters bendes in stand te houden een goed plan trouwens om die boel te privatiseren je ziet wat er van komt alles gaat naar de Filistijnen als het aan andere partijen wordt over gelaten en wij betalen het gelach.

consumentenman
consumentenman
26 mrt. 2025 - 11:47

WAT IS HET TOCH VERSCHRIKKELIJK OM HEDEN TEN DAGE INWONER VAN DIT LAND TE ZIJN

Iedere dag komt er wel iets negatief tevoorschijn! BAH!

1 Reactie
tsaar
tsaar26 mrt. 2025 - 13:00

Nou nou nou....

@qwerty@
@qwerty@
26 mrt. 2025 - 10:16

"Consumenten zijn jarenlang misleid"

Wat een verrassing zeg, je wordt altijd misleid of belazerd door die E-Boeren .

BNNVARA LogoWij zijn voor