Forum

Nieuwste vragen

Zoutwinning in waddenzee

Koos Dijksterhuis is erg tegen zoutwinning vanuit de bodem in de Waddenzee.
Hij somt een aantal nadelen op, de bodem gaat verzakken, de boortoren verjaagt de vogels en vervuilt het uitzicht.
Nu wordt er in Twente al een eeuw zout gewonnen uit z.g. zoutkoepels, nooit hoor ik iets over b...

Wat voor vogel is dit?

Deze onverwachte gast heeft gisteren een aantal uren in onze tuin in Tiel gezeten. Maar wat voor vogel is het? Geen 'gewone' fazant toch? Of misschien een jong mannetje? Ik vond een aantal kenmerken ook wel overeenkomen met die van een goudfazant. Met name de staart. Verder dan weer niet. Kortom: ik...

Nog nooit gezien

Deze paddenstoel trof ik aan in een grasland te midden van de bossen nabij Middelbeers (NB). Is dit nou een groeifoutje of gewoon soorteigen? En hoe heet deze paddenstoel dan?
Wie het weet mag het zeggen. Alvast dank voor je reactie.
JanCees van Beers

Plooivoet-of parelstuifzwam

Volgens mij gaat het hier om de parelstuifzwam. Gezien de structuur van de stekels, maar ben niet 100% zeker.
In loofbomenbos, tussen veel afgevallen bladeren. Ongeveer 10 hoog en cm of 4 in doorsnee.

Vliegenplaag

Weet iemand hoe je aan een vliegenplaag op zolder komt en hoe je er vanafkomt? Het is al vanaf augustus. Er is geen stank van een rottend kadaver te bespeuren. De ramen zijn sinds eind september niet open geweest (behalve om de vliegen naar buiten te laten).

Wie kent deze boom?

Gefotografeerd in een woonwijk, geen blad meer maar wel soort bloem.
Links de boom, rechts de bloem of de knoppen dichtbij.
Dank voor jullie antwoord, Jeanet

Zwam op berk

Een lila kleurige zwam aan de voet van een berk. Boom staat in een oud bos (Friesland) met veel eiken en berken. Welke zwam kan dit zijn? Bij voorbaat dank voor een reactie.