Welk vogel was dit?
Gedood door een eksterpaar in Amsterdam-West, 12 maart 2018, in een gebied onder 2 eksternesten, waar ze bijzonder hard "patrouilleren". Met een opvallend lange en dunne snavel, prachtige verenkleed. Zo te zien door het hart gestoken. Staartveren minder bruin, iets meer "oogpatroon" en gekleurd, maar niet rood.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (15)
Beste Penny.
De meetlat laat zien dat het een grotere vogel is dan dan 10-11 cm.
Een watersnip ligt dan voor de hand.
En spookverhalen.....ach neem het met een korreltje zout.
Groeten, Wil
Beste allen, hiermee foto van het lijkje met meetlat. Vanwege de m.i. wat onplezierige draai die deze thread heeft genomen, beperk ik me hier tot deze mededeling.
Vriendelijke groet, Penny
Ik ben het helemaal met Wil eens, wie heeft gezegd dat de vorige duizelige vogel een watersnip was en geen houtsnip, die idd een stuk groter is en ook met 2 handen moet worden vastgepakt. Nu lijkt een levende vogel al gauw groter dan een dode. Maar ik denk ook dat het een watersnip is . Maar ook het verhaal van dat de eksters deze snip in het hart zouden hebben gestoken ...ja zo krijg je spookverhalen in de wereld :-(
mvg, Draak
Die "duizelige watersnip" van enkele jaren geleden zou natuurlijk ook een houtsnip kunnen zijn geweest, Penny.
Die is zo'n 10 cm groter dan een watersnip en die moet je wel met twee handen vastpakken.
Groeten, Wil
Ter vergelijking:
Veren Bokje.
Veren Watersnip.
Beste allen, dank voor alle reacties. Ik ga er morgen weer langs om het lijkje op te meten, als het er nog ligt, en zal het fotograferen met een meetlat ernaast. Door jullie ben ik op het spoor snip gezet (dacht ik niet meteen aan omdat ik daarbij aan een watervogel dacht). Kijkend nu op de juiste pagina's in Thieme, denk ik dat het een bokje was. En nu begrip ik hoe het daar is komen te liggen - aanvlieging met raam - en ook dat merkwaardige makke duizelige watersnip bij ons in de straat enkele jaren geleden. Die was beduidend groter - twee handen vol. Ik had vanuit mijn raam een paar achter in de binnentuin een aantal keren waargenomen.
Groeten, Penny
Zie pas nu dat ik ook nog eens een verkeerde duit in het zakje heb gedaan.
Op de foto van de link staat een WATERsnip...-staat ook bij de foto- alleen heb ik er in de tekst een Houtsnip van gemaakt die het dus niet is. Sorry!
Inschatten van grootte blijkt vaker een lastige, waardoor je makkelijk op een dwaalspoor wordt gebracht.
Ja, Jeanette en die is nog groter dan watersnip.
Vraag me dus toch af of de grootte goed is ingeschat.
Groeten, Wil
Hier zijn de staartveren van de Houtsnip goed te zien.