Welk vogel was dit?
Gedood door een eksterpaar in Amsterdam-West, 12 maart 2018, in een gebied onder 2 eksternesten, waar ze bijzonder hard "patrouilleren". Met een opvallend lange en dunne snavel, prachtige verenkleed. Zo te zien door het hart gestoken. Staartveren minder bruin, iets meer "oogpatroon" en gekleurd, maar niet rood.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (15)
Op de tweede foto zijn de staartveren goed te zien.
Die passen bij watersnip.
Ik kan alleen niet rijmen de grootte van het vogeltje
zoals je zegt 10-11 cm.
Misschien kun je hem nog eens opmeten.
Denk dus nu toch een watersnip.
Google (Afbeeldingen) maar eens op staartveren watersnip.
Groeten, Wil
Snippen (Water- Hout- en Bokje) staan er om bekend dat ze, als ze uit koers raken en dan vermoeid zijn, tegen ramen vliegen. Soms alleen daardoor enige tijd verdoofd, soms echt te pletter.
Het lijkt me waarschijnlijk dat de familie Ekster pas daarna er aan te pas is gekomen.
Het lijkt mij ook een Bokje, maar ik ben daar niet helemaal zeker van.
Groet, Minke.
Hoi Wil, Dank voor je snelle reactie. Ik denk veel te klein voor een watersnip. Daarvan hebben we ooit een (levende) op straat gehad en ik had daarvoor twee handen nodig om hem op te pakken en veilig weg te brengen. Dit vogeltje was ik schat 10-11 cm lang. Of was het een jonkie? Maar de verenkleed lijkt volwassen. En het was nogal ver van water, op een plantsoen. Hiermee nog een foto (de site laat niet meer dan 1 tegelijk toe), een beetje van boven. Ik kan zonodig morgen weer terug naar de plek toe.
Hoi Wil, Dank voor je snelle reactie. Ik denk veel te klein voor een watersnip. Daarvan hebben we ooit een (levende) op straat gehad en ik had daarvoor twee handen nodig om hem op te pakken en veilig weg te brengen. Dit vogeltje was ik schat 10-11 cm lang. Of was het een jonkie? Maar de verenkleed lijkt volwassen. En het was nogal ver van water, op een plantsoen. Hiermee nog een foto (de site laat niet meer dan 1 tegelijk toe), een beetje van boven. Ik kan zonodig morgen weer terug naar de plek toe.
Een snip volgens mij.
Hoe groot was het vogeltje?
Zijn er geen foto's van de bovenkant?
Lijkt mij en bokje (18-20 cm), omdat de snavel ongeveer anderhalf keer de lengte van de kop meet.
Een watersnip heeft een langere snavel (meer dan 2x de koplengte) en die meet tussen de 23 en 28 cm.
Groeten, Wil