Watergentiaan?
In stilstaand water in de Alblasserwaard trof ik een veld met deze bloemen/waterplanten aan. de bladeren zijn zo'n 6 cm, de bloemen iets kleiner in doorsnede. Ik heb met de telelens gefotografeerd omdat ik er niet goed bij kon komen. Zelf denk ik aan watergentiaan, maar de donkere vlekken aan de randen van de bladeren horen daar volgens mij weer niet bij.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (13)
Groetjes Ronald.
Het klopt, ik bedoelde met 'veroudering' de plant aan het eind van de bloei. Hoewel dat natuurlijk weer in tegenspraak is met de hoeveelheid bloemen die ik aantrof ( honderden). Maar , zoals gezegd, volgende week fiets ik even terug naar de plek.
Roel
Goed gevonden!!!!! Kun je iets vertellen over de site waarop je 'm hebt gevonden? Stond er een tekst (uitleg, vraag etc) bij?
Ik heb Roels vraag over veroudering opgevat als een al wat oudere plant, maar je zou, bedenk ik me nu pas, ook kunnen denken aan een plant die aan het eind van zijn bloei is. En volgend jaar weer fris en fruitig begint.......
Wel opvallend is dan dat op de door jou gevonden foto geen bloeiende bloemen (meer?) staan en op die van Roel wel (en veeeeel, zegt hij!). Terwijl op zijn foto de "zwarte randen" veel meer en duidelijker aanwezig zijn. Het blijft raadselachtig, maar wel leuk dat je ook een foto met dit (voor mij onbekende) fenomeen hebt gevonden. Je zou dus denken dat er een logische verklaring voor moet zijn?
Ben benieuwd wat een foto van een volgend bezoek van Roel aan de plant(en) oplevert.....
Groet, Minke.
gr.
Roel
Veroudering? Theoretisch zou je je daar wat bij voor kunnen stellen........ Maar ik heb gisteravond heel wat foto's (binnen- en buitenland) bekeken en heb dit nergens gezien (en ook nergens gelezen bij beschrijvingen).
Ik gun je, je Alblasserwaard, een primeur, maar het lijkt me niet zo waarschijnlijk. Zou toch wel heel toevallig zijn als iedereen alleen maar jonge planten gefotografeerd heeft???!!!
Misschien kan je je vraag met foto ook eens bij Waarneming.nl stellen? Daar zit een aantal mensen die ook veel weten over bijzonderheden, afwijkingen, hybriden, ziektes etc.
Want het intrigeert me we!
Groet, Minke.