larve schildpadtor?
Vorig jaar vond ik een larve van een schildpadtor (onbekend). De klarve had ter bescherming een soort afdakje bezet met uitwerpselen.
Gisteren zocht ik langs een fietspad op boerenwormkruid naar insecten. Daar zag ik iets wat wel erg veel wg had van mijn vondst vorig jaar. Een larve met aan het achtereind een scharnierend onderdeel, dat zo nu en dan op/neer ging. Alleen is het deze keer geen afdakje maar het heeft een langwerpige vorm.
Ik vrees overigens dat dit ook larve van een onbekende schildpadtor zal zijn.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (27)
nog een tweede foto
Ook toevallig. Ruim een jaar geleden vond ik een larve van een schildpadtor met Kotmaske. Vorige week vond ik een larve met Hautmaske.
Vanmiddag vond mijn vrouw weer een larve met Kotmaske. Leuk!
Ze maakte er ook foto's van.
Wilde ik toch even laten zien.
Bedankt voor de link over gedaantewisseling. Heb het artikel met plezier en interesse gelezen.
Oeps, goed opgemerkt Tjerk. Sorry voor de verwarring.
Bij waarneming kun je alleen kiezen voor larve/nimf en dat veroorzaakte in dit geval de slordigheid.; in reactie 4 deed ik het dus fout.
In het geval van de Schildpadtor moet je dus spreken van een larve.
Alhoewel het steeds vaker door elkaar heen gaat lopen, is het gebruikelijk dat je bij beestjes met een onvolledige gedaantewisseling spreekt van een Nimf, en bij beestjes met een volledige gedaantewisseling van een Larve.
Alweer mijn dank voor reactie/uitleg, Jeanette! Ik zag, dat je ook heel wat foto's hiervan geplaatst hebt. Nog één vraag:
bij Reactie 4 citeer je van waarneming:" larve leeft op Boerenwormkruid ... "
Even later d eel je mee, "dat dit dus een nimf is"
Is het nou een larve of een nimf?
Vergat nog te vermelden dat dit dus een nimf is, Tjerk.
Op Boerenwormkruid is dat eigenlijk altijd de Cassida stigmatica,
Tjerk. Zie ik hier daar momenteel ook regelmatig weer op.
wrn.:´Larve leeft op Boerenwormkruid en draagt alleen een "Hautmaske" geen "Kotmaske", zoals de larven van andere soorten die op Boerenwormkruid leven.´
Dat zijn dus alleen vervellingshuidje, niet vermengd met uitwerpselen, zoals je dat bij bijv. de schildpadtorren op akkerdistel kunt aantreffen..
tenslotte nog een derde (waarop volgens mij ook een weideschaduwwants staat)
nog een tweede foto