larve schildpadtor?
Vorig jaar vond ik een larve van een schildpadtor (onbekend). De klarve had ter bescherming een soort afdakje bezet met uitwerpselen.
Gisteren zocht ik langs een fietspad op boerenwormkruid naar insecten. Daar zag ik iets wat wel erg veel wg had van mijn vondst vorig jaar. Een larve met aan het achtereind een scharnierend onderdeel, dat zo nu en dan op/neer ging. Alleen is het deze keer geen afdakje maar het heeft een langwerpige vorm.
Ik vrees overigens dat dit ook larve van een onbekende schildpadtor zal zijn.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (27)
Leuk allemaal Tjerk; je stelt nooit teveel vragen hoor. Het geeft alleen maar aan hoe enthousiast jullie er mee bezig zijn. En leuk ook die tweede foto met dat vervellingshuidje.
Dat laatste, donkerbruine exemplaar, is geparasiteerd. Er kunnen een stuk of tien wespjes in zitten.
Arp heeft er ook een keer zo een gefotografeerd en het wespje die de veroorzaker daarvan was, staat er op een foto bij. Zie hier.
en de laatste
de tweede foto
Op een andere akkerdistel vond ik een donkergekleurde larve. Is dat een larve in een later stadium? Een ...maske ontbreekt. Het bewegingsmechanisme is overigens wel aanwezig. Ik hoop niet, dat ik te veel vragen stel.
Ik zal hiervan drie foto's plaatsen.
En de laatste foto van dit exemplaar op akkerdistel
Op bijgaande foto is goed de rest van een vervelling te zien.
De akkerdistels hebben mijn vrouw en mij wel bezig gehouden. Mijn vrouw vond op akkerdistel een larve met een kotmaske. Uitgebreid foto's gemaakt. Ik stuur er enkele mee.
Mooie foto van Arp, je kunt prachtig de verschillende huidjes zien.
De vondst was op een struik, daar weet ik weinig van. Volgende keer daar ook maar een foto van maken.
Wat leuk toch weer Tjerk! Dat zijn dingen waar je nu - met de opgedane kennis- weer naar hebt leren kijken . En nog leuker: je vrouw al net zo!!
Altijd wel goed om te vermelden op welke plant je ze ziet, want dat kan helpen bij de determinatie.
Hier een foto die Arp maakte van de onderkant van een Kotmaske; daarin zijn vier vervellingshuidjes te zien. Je ziet dus dat een Kotmaske eigenlijk ook een Hautmaske is maar dan met extra poep er overheen.