larve schildpadtor?
Vorig jaar vond ik een larve van een schildpadtor (onbekend). De klarve had ter bescherming een soort afdakje bezet met uitwerpselen.
Gisteren zocht ik langs een fietspad op boerenwormkruid naar insecten. Daar zag ik iets wat wel erg veel wg had van mijn vondst vorig jaar. Een larve met aan het achtereind een scharnierend onderdeel, dat zo nu en dan op/neer ging. Alleen is het deze keer geen afdakje maar het heeft een langwerpige vorm.
Ik vrees overigens dat dit ook larve van een onbekende schildpadtor zal zijn.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (27)
Hoi Tjerk,
prima - dank voor het wijzigen :o)
Qua naam noemen maakt het allemaal helemaal niets uit. Als ik iets stoms heb geschreven mag ik daar altijd op worden aangesproken (en is het sowieso hier ook vindbaar) en als het briljant is dan was het op het ogenblik dat jij het hier gelezen hebt opeens ook jouw kennis geworden (zo gaat dat met kennis) en hoef ik daar niet mee te "pronken", temeer omdat ik het natuurlijk ook niet zelf verzonnen heb, maar ene meneer Steinhausen in 1950 reeds ;o)
Niet moeilijk over doen dat soort dingen - allemaal goed.
Groets! Arp
Ik heb de naam op waarneming.nl gewijzigd met de toevoeging: op grond van de witte/bleke stigma's ( ik aarzelde of ik je naam als bron moest noemen: per slot van rekening was het jouw kennis; heb ik toch niet gedaan, wist niet of je het daarmee eens zou zijn).
Hoi Tjerk,
ja, de stigma's zijn de witte "wratjes" waar de adembuisjes door de huid steken: Aan weerszijde ééntje zichtbaar net achter het halsschild en verder naar achteren telkens één lateraal op elk achterlijfssegment.
Verander misschien de naam ook even op waarneming - dat zal Jaap sterker aansporen om er een mening over te formuleren ;o)
Groetsjens,
Arp
Dag Arp,
Bedankt voor je reactie! Ik heb wel even moeten opzoeken, wat stigma's zijn. Ik neem aan, dat het de kleine witte puntjes aan de zijkant zijn?
Ik houd het voor mezelf dan maar op een waarschijnlijke Cassida vibex.
Vriendelijke groet,
Tjerk
Hoi Tjerk,
de niet-geparasiteerde Kotmaske-larven van Akkerdistel in dit topic (zelfde als deze waarneming) zouden eigenlijk Cassida vibex moeten zijn.
Als ik er vanuit ga dat je op Akkerdistel in NL aan larven alleen vibex en rubiginosa zou mogen verwachten (imago's kunnen nog wel eens "verdwalen" maar voor larven ligt dat minder voor de hand), dan heeft vibex bleke/witte stigma's en rubiginosa donkere bruin/zwarte. Op jouw foto's zijn ze duidelijk helemaal wit.
Andere kenmerken zijn minder goed te herkennen en eigenlijk zou je een paar dingen meer willen checken, maar dit is wel een hele sterke aanwijzing ...
Groetsenzo!
Arp
Op 18 juli als schildpadtor onbekend op waarneming.nl ingevoerd. Dezelfde waarneming op het keverforum geplaatst. Tot nu toe nog geen reactie gehad ( en ik vermoed, dat die ook niet meer zal komen).
Zal ik doen (maar vandaag niet meer).
Er zijn meer mogelijkheden op Akkerdistel, Tjerk.
Misschien dat Jaap Winkelman hem nog op naam kan brengen als je hem op wrn. als Schildpadtor spec. invoert.
Dank je Jeanette! Is aan die niet geparasiteerde larve op distel een naam te geven?