Bramen plukken is boete riskeren
vandaag in de krant; wie bramen of iets anders uit de natuur meeneemt zondert zich formeel aan stroperij zegt een woordvoerder van Staatsbosbeheer. gedoogd wordt een bakje bramen ten grote van een Champion bakje.
Nu vechten juist vele natuurorganisaties om de mensen de natuur in te krijgen, cursussen; eten uit de natuur. Bosjes werden aangeplant onder het mom; snoep struikjes, eet meer gezond - eet uit de natuur, e.d.
Al eeuwen plukt en eet men uit de natuur en nu gaat dat "stroperij" heten. Nu met zovele medelanders van uit andere landen waar men gewoon alles uit natuur haalt wordt, hoe wilt men dat uitleggen. Boetes en kans op een gevangenisstraf??? Het nu overtrokken met "gedoogd " 250 gram bramen en grotere hoeveelheden is stropen, boete tot zelfs gevangenisstraf???.
Waar is men mee bezig. Voor een beetje jam heb je gauw 1-2 kg bramen nodig. Wordt het tekort op de begroting binnen die organisatie op deze manier ge-int?
Vooral zo doorgaan hoor .....Staatsbosbeheer!!!!!
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (22)
mijn ervaring is dat bijna niemandmeer bramen plukt. Als ik met mijn kleinkinderen bramen pluk, wordt ik erop aangesproken hoe onverantwoord dat is vanwege het risico van vogelpest, hondsdolheid door vossen en teken. Dit is rond Amsterdam en in Noord Holland. Ik blijf gewoon plukken. Bramen genoeg volgens mij. Bij de meeste bramen kunnen wij toch niet. Die zittten te hoog en de plant beschermt zich heel goed tegen hoogplukkers. Staatsbosbeheer lijkt door te schieten. Maar wordt er in andere regio's teveel geplukt.
Omdat de mens zich superieur waant, en denkt overal recht op te hebben, terwijl het helemaal niet goed gaat met de natuur, vele dieren hiervan eten. Wanneer je jam wilt maken, zul je ze in je tuin moeten verbouwen, om ze te plukken en te verwerken tot. Ik zag hier ook 'n vrouw in haar scootmobiel de hele Segbroeklaan afgaan om de planten leeg te plukken. Ja ze zijn duur, en nee ik kan ze ook niet betalen, maar wie heeft er nou meer recht op bessen in de natuur?
Goedemorgen Hennepen,
dan maar geen vrij gevoel zou ik denken. Op mijn vorige adres kwam elk jaar een meneer die bakken rozenbottels plukte. Elk jaar ging ik weer naar hem toe en zei dat de groenlingen oa daarmee de winter doorkomen. "dat zegt u elke keer", tja hou er dan gewoon mee op en koop een pot biologische jam. Hollandse zuinigheid ten top?
Op tv werd gezegd dat het is omdat de bramen voor de dieren zijn, maar dan zijn er te weinig bramen door het natuurbeheer!
Ik denk eerder dat er angst is voor vrije handel, want bramen zijn duur.
De vraag is hoe ver de macht van Staatbosbeheer reikt, volgens mij rammelt dit juridisch.
Ik heb hele mooie herinneringen aan het plukken van bosbessen en bramen, als kind met het gezin op warme zondagmiddagen, zulke herinneringen gun ik ook de kinderen van nu.
Daarbij: wie gaat controleren of het meer dan een champignonbakje is? en hoe hoog is de boete? gevangenisstraf lijkt me niet aan de orde.
Uiteindelijk zal dit leiden tot meer pluktuinen, maar het vrije gevoel zal verdwenen zijn.