Bramen plukken is boete riskeren
vandaag in de krant; wie bramen of iets anders uit de natuur meeneemt zondert zich formeel aan stroperij zegt een woordvoerder van Staatsbosbeheer. gedoogd wordt een bakje bramen ten grote van een Champion bakje.
Nu vechten juist vele natuurorganisaties om de mensen de natuur in te krijgen, cursussen; eten uit de natuur. Bosjes werden aangeplant onder het mom; snoep struikjes, eet meer gezond - eet uit de natuur, e.d.
Al eeuwen plukt en eet men uit de natuur en nu gaat dat "stroperij" heten. Nu met zovele medelanders van uit andere landen waar men gewoon alles uit natuur haalt wordt, hoe wilt men dat uitleggen. Boetes en kans op een gevangenisstraf??? Het nu overtrokken met "gedoogd " 250 gram bramen en grotere hoeveelheden is stropen, boete tot zelfs gevangenisstraf???.
Waar is men mee bezig. Voor een beetje jam heb je gauw 1-2 kg bramen nodig. Wordt het tekort op de begroting binnen die organisatie op deze manier ge-int?
Vooral zo doorgaan hoor .....Staatsbosbeheer!!!!!
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (22)
Vandaag fietste ik langs de Bernisse, daar zag ik dat de vlierbessen, bramen en noten weer verdwenen zijn. Tot de grond toe afgemaaid met de maai balk. Dit flikken ze elk jaar. Wanneer komt hier nu iemand die echt verstand heeft van struiken en bomen.
In Spijkenisse zijn ze op de zelfde manier bezig. Maar bramen plukken, nee......dat mag niet. Een mevrouw schrijft nu maar op de jampotten " verboden vruchten" las ik in de regionale krant. Wel een hele goeie vind ik.
Onlangs kwamen we het weer tegen, bramen praktisch alles weg. Degene die de bramen wegmaait/vernietigt, zodat er langs het natuurpad in mijn buurt overwegend brandnetels overblijven, die laat men zijn gang gaan.
Bramen hebben toch ook een functie in de natuur!
Helaas, en onbegrijpelijk dat men niet meer van een paar bramen kan genieten!
Niet alleen op gebied van de bramen maar ook in anders zaken zoals het wel of niet mogen wandelen in bepaalde gebieden, hebben we te maken met het Koninkrijk Staats Bos Beheer. Honderden zgn boswachters rijden rond in de meest dikke vier wiel drive wagens door de natuur, vingertje omhoog. Alleen maar de burger controleren. In het verleden was de boswachter ook werker in de natuur en geen kijker. Nu is de Bramenbrigade ingezet. Belachelijke toestand. Vooral ook de wijze waarop zo,n Jr boswachter dat verhaal naar buiten brengt. Meeste mensen (vooral wat oudere) welke daadwerkelijk Jam maken van de Bramen weten echt wel waar ze mee bezig zijn. En ja de vogels fourangeren ook van de bramen, maar heeft U wel eens gezien hoeveel bramen er in het vroege voorjaar nog overblijven en nooit opgegeten worden. Door de eeuwen heen is een spel tussen mens en natuur en dat moet mooi zo blijven.
Ik heb vanmorgen, tijdens de vlindertelling, heerlijk, een paar handen, rijpe veldbramen gegeten aan de dijk bij de Grevelingen, zonder de natuur te beschadigen. Dit moet kunnen, vind ik.
Leo Huijsen
Ronduit bespottelijk om daar gevangenisstraf voor te geven! maar een boete voor het vertrappen en/of helemaal leegplukken van het aangelegde groen is zo gek nog niet. Mits het een beetje redelijk blijft. Aanleg en onderhoud kost ook tijd en geld! In zo'n overbevolkt landje als het onze blijft er voor vogels en andere dieren die volledig van de natuur afhankelijk zijn niets meer over, die kunnen niet naar de supermarkt of zelf kweken! De oplossing voor al die mensen die zo graag jam willen maken is; zet een doornloze braamstruik in je tuin of in een bak op het balkon! Je haalt je handen niet open en de vruchten daarvan zijn veel groter dan de wilde soort en zeker zo lekker dat weet ik uit ervaring.
(In mijn woonplaats heeft de gemeente blijkbaar een oplossing bedacht voor het 'wildplukken' ze zagen een kerngezonde Lijsterbes die niemand in de weg staat, en een wat wild groeiende boom vol sappige gele kroosjes waarvan je ook héérlijke jam kunt maken, zonder pardon gewoon om!!)
Ik vind het belachelijk, ik woon aan een kanaal en daar stond 2 jaar terug , al wel 14 jaar, een struik van wel 10 meter lang en 2 meter breed en hoog 1.60 meter. Ik heb daar weleens bramen geplukt om jam te maken en verschillende mensen die langs kwamen deden dit ook. Er was geen vogel te zien.
En wat schetst mijn verbazing, niemand heeft last van deze struik, was hij verleden jaar tot aan de wortel afgemaaid.
Gelukkig is hij nu weer opgekomen, is nog niet zo hoog. Maar denk, dat hij volgend jaar weer bloeit.
Bramen plukken is inderdaad, net als hazelnoten plukken en beukennootjes leuk.
Maar helaas in 19 60 waren we met 12 miljoen en veel natuur of ruige hoekjes. Nu zijn we met 17 miljoen! Bovendien is er nu een rage van eten-uit-de-natuur waarbij blijkt dat Nederland dus Henricmet teveel mensen van een te klein natuuroppervlak wil oogsten. Om dieren nog voldoende wintervoorraden te kunnen laten aanleggen of trekvogels op te laten vetten gaat dat botsen. Wij hebben het niet nodig, zij wel. En dat geldt ook voor paddenstoelen etc. Laten we op een andere manier van de natuurgiften genieten: maak foto's van al de insecten op de bramen en de prachtige paddenstoelen, speur naar vraatresten van noten en speel detective met je (klein)kind. Kortom; start een nieuwe traditie !
Vind het heerlijk om met onze kleinkinderen de natuur in te gaan en ook bramen te plukken! Zo kun je het aanlokkelijk maken de natuur in te gaan. Bramensap en -jam van zelf geplukte bramen is een genot voor hen. Dat je voedsel wegneemt voor o.a. vogels geloof ik niet: er blijven er zat over waar je niet bij kunt en in deze tijd is er zoveel voedsel te vinden dat ze die paar bramen niet missen. Bovendien: na een fikse regenbui zijn de rijpe bramen ook verdwenen. Jaren geleden oogstte ik regelmatig paddenstoelen: hiermee ben ik wel gestopt.
Als patiëntje van het Julianakinderziekenhuis in Den-Haag werden we door de verpleging geholpen met bramen en duindoornbessen plukken, ik heb het over de jaren 40. Die ervaring zal ik nooit vergeten. Bramen pluk ik samen met mijn vrouw voor eigen gebruik. Er blijft genoeg over voor de vogels, want tegen de winter staat meer dan de helft van de bramen te verrotten (eigen ervaring)
Ik snap de ophef niet, tenzij het commerciële plukkers zijn.