Bramen plukken is boete riskeren
vandaag in de krant; wie bramen of iets anders uit de natuur meeneemt zondert zich formeel aan stroperij zegt een woordvoerder van Staatsbosbeheer. gedoogd wordt een bakje bramen ten grote van een Champion bakje.
Nu vechten juist vele natuurorganisaties om de mensen de natuur in te krijgen, cursussen; eten uit de natuur. Bosjes werden aangeplant onder het mom; snoep struikjes, eet meer gezond - eet uit de natuur, e.d.
Al eeuwen plukt en eet men uit de natuur en nu gaat dat "stroperij" heten. Nu met zovele medelanders van uit andere landen waar men gewoon alles uit natuur haalt wordt, hoe wilt men dat uitleggen. Boetes en kans op een gevangenisstraf??? Het nu overtrokken met "gedoogd " 250 gram bramen en grotere hoeveelheden is stropen, boete tot zelfs gevangenisstraf???.
Waar is men mee bezig. Voor een beetje jam heb je gauw 1-2 kg bramen nodig. Wordt het tekort op de begroting binnen die organisatie op deze manier ge-int?
Vooral zo doorgaan hoor .....Staatsbosbeheer!!!!!
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (22)
Ik denk dat men gewoon een datum doorkrijgt,snoeien maar,maakt niet uit wat.Zo gaat het vaak ook met de wilde bloemen.Op een gegeven moment waren alle klaprozen verdwenen en komen dus niet meer terug.In de buurt van onze volkstuin bijv.Schitterende velden jaar in uit,maar het ene jaar zijn ze vroeger of later en dus ligt de hele boel plat en dus geen klaproos meer te zien.
Zo is het ook met de bramenstruiken gegaan,die zaten nog vol bloemen en bramen.
Ben blij dat ik er een hele boel in de tuin had,want inderdaad ineens zijn ze weg en verschrompeld door de vele regens en w.s. kou! Wel nog ieder dag een maaltje frambozen,mmm...
Gelukkig is er bij ons in de buurt ook een heel stuk blijven staan,met schitterende bloemenlinten overal,maar daar is een ander beleid.Dat wordt als natuurstuk gezien en is het ook inderdaad!
Bramen plukken is boete riskeren. Veel reacties omtrent dit onderwerp.
Na al die regendagen is aan de bramentijd abrupt een einde gekomen.
Velen herkenden het bramen plukken als een mooie herinnering, de verbondenheid met de natuur en de rijkdom die natuur herbergt en daar echt geen misbruik van wil maken.
De meeste bramenstruiken zijn zo woekerend op de rijke gronden dat het plukken van bramen echt geen schade doet aan welk aspect van de natuur dan ook. Tevens plukt de gelegenheidsplukkers maar dat deel tussen 50cm hoogte (ivm de vossenlintworm) tot vanaf de grond maximum 2 m hoog incl. een reikwijdte van maximum één armlengte en met 2 kg heeft men het meestal wel gehad. Van eind augustus tot geheel september gebruiken de meeste dieren de bramen als bijvoeding omdat er nog zoveel aan overvloed is van ander voedsel. De meeste bramen zullen verrotten aan de struiken. Voor de natuur maakt het bramen plukken echt niet uit.
De organisatie, staats-bosbeheer, beheerd m.a.w. zorgt o.a. dat de natuurwaarden van de beherende gebieden gewaarborgd blijven voor plant, dier maar ook voor de mens.
Aan de reacties te horen en zelf ben ik ook van mening dat, er wel beheer is maar geen inzicht in de zorg voor natuurwaarden van mens en dier aangezien ze zelf plaatselijk het grote voorbeeld geven door kilometers bramenstruiken in bloei en/of met bessen te klepelen in het groeiseizoen, wat blijkbaar een landelijke gegeven is. De ervaring leert dat deze organisatie vaak voor eigen gemak zo’n maatregel neemt, niet omdat er natuurwaarden in zitten en tonen liever een macho uitstralen van wij zijn de baas, boetes uitdelen, e.d..
Jammer dat men niet de bezoekers in natuurgebieden wil koesteren die wat bramen plukken, tamme kastanjes rapen, enz. Dit zijn wel de natuur behoudende bezoekers, die stemmen voor behoud van natuur.
Wel een voordeel van dit klepel beleid bij de braamstruiken is dat, bramen te snoeien doet bramen groeien, opgaat. Braamstruiken zijn meestel gerelateerd aan voedselrijke gebieden en in de meeste gevallen zullen de struiken dan extreem loten gaan schieten de jaren erop en al duurt het weer wat jaren forse besdragende struiken geven. Men schiet er dus niets mee op en klepelen is een kortzichtig beleid en heeft men met deze beperkende regel veel stekels bij het natuur vriendelijk publiek gecreëerd.
Tevens bramenstruiken beperkt men alleen als er licht tekort is door een gesloten bladerdek van grote bomen.
In mijn buurt werden de bramen professioneel met een grote machine weggemaaid. Het ziet er treurig uit. Wie doet zo iets?
Dit is natuurbeschadiging, daar randen van bramen e.d. belangrijk zijn voor de toekomst van het bos.
Hennie, wat ben je goed vandaag.... bramen/ juffers..... Het kwartje is bij mij nu ook gevallen, hele zwermen spreeuwen zag je vroeger in de struiken vallen met veel herrie. De trekvogels genieten ervan. Hier zie je niet zoveel spreeuwen meer. Wel veel vuilnisbak vogels, steeds meer kraaien zie je zwermen. Doet me aan de die film denken. Groet van Renske
Op de fotosite is vandaag een foto geplaatst (roelschrieken) met een overduidelijk antwoord op de vraag welke vogels bramen eten...in ieder geval spreeuwen dus.
Gisteren viel het mij ook al op dat er weinig vogels te zien zijn. Zelfs de eksters en kraaien zijn verdwenen. Er is veel aanbod van voedsel en ze zijn in de rui denk ik. Maar er blijven zoveel bramen hangen waar de stropers [ uhh....o.a Renske..] niet bij kunnen, dat ik zonder enige spijt bramen pluk. Maar ga zelf eens bij de struiken zitten en je komt er wel achter wie ze stelen. Neem er de tijd voor. Succes,
vrg. Renske
Beste Renske,
Van vogelpoep heb ik geen verstand. Wel weet ik dat merels graag rode vruchten eten, zoals aalbessen. Misschien zie je dat.
In dagblad Trouw is er de laatste dagen aandacht voor het verbod op het plukken van bramen. Vandaag stond er een ingezonden brief in, waarin melding wordt gemaakt van een bramenstruik in de tuin, waar geen vogel zich laat zien. En op fietstochten die de briefschrijvers de laatste weken gemaakt hebben, hebben ze honderden bramenvelden gezien “maar nooit een vogel die zich eraan tegoed deed.”
Geloof mij maar, die mensen hebben gelijk. Ondertussen zit ik nog met de vraag welke vogels bramen eten. En juist die tot op heden onbekende vogels vormen de rechtvaardiging van het plukverbod.
Groet,
Edward
Ja hoor, de merels eten ze wel. Dat zie je toch aan de rode vogelpoep.
Edward, er zitten altijd wel veel vlinders en andere insecten op. Dan zie je nog eens wat moois langskomen. In de winter hangen er altijd beschimmelde en verdroogde bramen aan.
Maar dat snoeien zit mij het meeste dwars. Ze kweken gewoon brandnetel natuur.
Groet, Renske
Al vele jaren pluk ik in de zomer bramen. Ik wist dat die bramen vooral voor vogels bestemd waren, vandaar dat er een plukverbod was. Het eigenaardige is echter, dat ik nooit een vogel zie wegvliegen met een braam, ook dit jaar niet, hoewel ik goed opgelet heb. Het lijkt wel alsof ze die vruchtjes niet lusten.
Heb op internet gezocht welke vogels bramen eten. Daarop vond ik geen antwoord. Wellicht weet iemand bij Vroege Vogels het.
Edward Krabbendam