Vogels

kiekendief?

Daarnet een roofvogel gezien met lichtgrijze veren en vleugelpunten zwart.
Nu een paar keer gezien, er zijn veel spreeuwen en kramsvogels in de buurt aan het zoeken naar voedsel. Misschien jaagt hij daarop en muizen, woelratten enz.
Ik heb nog geen foto, maar hoop dat hij nog een keer...

Welke vogel hoor ik hier?

Al nachten lang hoor ik deze vogel! Het zingen begint om een uur of 2 en kan uren duren.
Er is geen verlichtte bouwplaats in de buurt en het lijkt alsof ik meerdere vogels hoor.
Ik ben jammer genoeg geen kenner maar zou heel graag willen weten welke dappere vogel de nacht zo aangenaam ...

Zoutwinning in waddenzee

Koos Dijksterhuis is erg tegen zoutwinning vanuit de bodem in de Waddenzee.
Hij somt een aantal nadelen op, de bodem gaat verzakken, de boortoren verjaagt de vogels en vervuilt het uitzicht.
Nu wordt er in Twente al een eeuw zout gewonnen uit z.g. zoutkoepels, nooit hoor ik iets over b...

Wat voor vogel is dit?

Deze onverwachte gast heeft gisteren een aantal uren in onze tuin in Tiel gezeten. Maar wat voor vogel is het? Geen 'gewone' fazant toch? Of misschien een jong mannetje? Ik vond een aantal kenmerken ook wel overeenkomen met die van een goudfazant. Met name de staart. Verder dan weer niet. Kortom: ik...

Over Vogels

Wat vogels onderscheidt van andere diersoorten is het feit dat ze veren hebben en dat ze bijna allemaal vliegen. In Nederland zijn zo rond de vijfhonderd vogelsoorten waargenomen. Van een felblauwe ijsvogel langs de oevers tot een gele koolmees in de tuin.