Vogels

Wie heeft de eerste rechten?

ik heb een vraag die mij al jaren kwelt (nou ja, ietsje minder dan dat). Wij hebben een nestkast in de tuin. Ieder jaar broeden daar koolmezen in. Nu is mijn vraag: wie krijgt de eerste rechten op dat nest? Ieder jaar immers een nieuwe generatie, steeds grotere familie. Wie blijft? Wie moet gaan?

2x buizerd??

Als ik me niet vergis zijn dit allebei buizerden.
Is er nog iets te zeggen over mannetje/vrouwtje, of is dat lastig? Buizerden zijn iedere keer zo verschillend...

Gezien boven de Maashorst (Noord-Brabant).

Buizerd en twee kraaien

Regelmatig wandel ik over het laarzenpad in ons buitengebied. Er nestelen daar jaarlijks buizerds. Nu zie ik wel een paar keer per week een buizerd samen met twee kraaien vliegen. Het lijkt of ze aan het spelen zijn; ze vliegen achter elkaar aan en raken elkaar ook soms. Regelmatig is dit te zien. M...

Effecten van aanwezigheid en overlast van kauwtjes

In de wijk Lunetten in Utrecht is rond de Filippijnen (zuidelijke deel van Lunetten) echt sprake van overlast van kauwtjes. Deze toch wel bijzondere mooie en sociale vogels beheersen niet alleen het luchtruim boven Lunetten maar ook verschillende broedgelegenheden zoals onder dakpannen. Er is een gi...

Over Vogels

Wat vogels onderscheidt van andere diersoorten is het feit dat ze veren hebben en dat ze bijna allemaal vliegen. In Nederland zijn zo rond de vijfhonderd vogelsoorten waargenomen. Van een felblauwe ijsvogel langs de oevers tot een gele koolmees in de tuin.