Vogels

Welk vogeltje(s)?

Wat zijn dit voor vogeltjes? Of is het twee keer dezelfde soort, ik wist het niet zeker. Gezien bij Berkt, tussen Vinkel en Heesch (Noord-Brabant).Een klein, stil vogeltje dat zich niet zo heel makkelijk liet zien.

tjiftjaf

Vogeltje vloog tegen het raam heel klein vogeltje. Dood. Hoor de naam tjiftjaf. Kan vroege vogels daar wat mee doen wil wel meer van weten. Groeten Sid Rozeboom.

Ei op grond gelegd

5 dagen geleden zagen we ineens een ei op de grond liggen tussen 2 tuinstoelen die achter in de tuin op het gras staan. Het was een wit ei, puntig en ongeveer 3 to 4 cm groot en ruim 2 cm in doorsnee. Het ei was ijskoud. We dachten dat het uit een nest was gevallen of dat een roofdier het had laten ...

zijn er minder vogels?

besteIn onze achtertuin in Heerlen zuid, zonnig ruim met gras bloemen en bomen, zitten veel minder vogels dan een paar jaar geleden. Vorig jaar leek dat ook al zo.Eerder zaten er minstens 3 merels, heggemussen, mezen, duiven, roodborst, soms een lijster. Die zijn er nu veel minder. Bonte specht, eks...

Koolmees zang

Ik woon in de stad en vroeger hoorde ik inderdaad de koolmees twee- en drietonig zingen zoals beschreven in de serie over vogelzang. De laatste jaren hoor ik alleen nog tweetonige zang en dit jaar zijn er zelfs die (bijna) eentonig zingen! Hebben meer mensen deze ervaring?groet en bijvoorbaat dankZe...

Braakbal vogel onbekend

Goedemorgen, Gisteren vond ik een waarschijnlijke braakbal in mijn achtertuin. Ca. 3 cm met heel kleine botjes als inhoud. Ik denk zelf aan een kraaiachtige, maar ben benieuwd naar suggesties ook wat betreft de inhoud van de braakbal. Zie foto's! Groet Hans

Over Vogels

Wat vogels onderscheidt van andere diersoorten is het feit dat ze veren hebben en dat ze bijna allemaal vliegen. In Nederland zijn zo rond de vijfhonderd vogelsoorten waargenomen. Van een felblauwe ijsvogel langs de oevers tot een gele koolmees in de tuin.