dansmug ?
Vanmiddag aangetroffen op rand achterdeur. Ik wil alleen maar weten, of mijn keus voor een dansmug juist is. [Overigens komen in de Nieuwe Insektengids van Tirion geen dansmuggen voor]
Vanmiddag aangetroffen op rand achterdeur. Ik wil alleen maar weten, of mijn keus voor een dansmug juist is. [Overigens komen in de Nieuwe Insektengids van Tirion geen dansmuggen voor]
Vanmiddag aangetroffen in onze tuin. Het insect bleef vrij lang rustig zitten, zodat ik diverse foto's kon maken. Met behulp van "Zweefvliegen van Nederland en België" kom ik uit bij snorzweefvlieg [Episyrphus balteatus] (blz. 29). Als ik fout zit, hoor ik het graag.
Beste mensen,Graag zou ik weten welk insect op de foto staat.Ik zie die af en toe in huis en zet ze dan buiten.dank
Is dit een bij,en zo ja welke?
Vanmiddag in de omgeving van een plas [Waddinxveen, 't Weegje] op brandnetel aangetroffen. Na twee foto's ging hij/zij er vandoor, juist toen ik probeerde de voorkant te fotograferen.Volgens mij is het een langpootmug. Kijk ik in de Trion, Nieuwe insektengids [blz. 195], dan vind ik enige gelijkeni...
Deze rups (en nog 2 van zijn vriendjes) vonden mijn vriend en ik gister in een stuk vermolmd hout van ons dakbeschot. Heeft iemand enig idee wat voor soort dit kan zijn? De rups heeft na de borstpoten 2 segmenten, daarna 4 paar borstpoten en 2 naschuivers. Ook is hij bedekt met haren die als een soo...
Onlangs trof ik een zeer klein beestje aan in mijn huiskamer op een kamerplant.Het diertje, ter grootte van 3 mm buigt zijn staart omhoog zoals een schorpioen dat doet. Ver springen kan het ook. Het zakt een aantal keren door zijn poten voordat het springt. De stompe kop ziet er weinig gedifferentie...
24/3 : deze kwam aanvliegen en bleef even zitten om te poetsen. Gewoon in Tilburg gezien.
Eerst excuses voor de slechte kwaliteit van de foto's maar ik hoop dat het toch voldoende duidelijk is. Deze foto is gemaakt in de Kampina, Oisterwijk. Ze kwamen uit een holletje in de grond.
Het belangrijkste kenmerk van een geleedpotige is z’n uitwendig skelet waarvan de poten een aantal gewrichten hebben. Ze vormen de grootste groep van het dierenrijk en je kan ze overal vinden. Onder de geleedpotigen vallen onder andere insecten, spinnen, kreeften en duizendpoten.