Geleedpotigen

nachtvlinder?

Deze vlinder vloog voor een aantal dagen bij ons in de tuin rond, hij /zij zat verschuilde zich het liefst in onze Magnolia boom, toen ze op de schutting zat kon ik er een redelijk goede foto van maken, helaas ben ik na veel speurwerk nog niet zeker om welk soort het hier gaat. Vriendelijke groet, ...

wespen

Vorige week zag ik in het streekbos in bovenkarspel een aantal wespen heen en weer lopen op de lisdodde. Niemand van onze groep wist waarom. Er werd gespeculeerd dat het misschien voor nestmateriaal was. Weten jullie het? Groet, Marianne

Wat is de naam van dit insect

In eerste instantie dacht ik aan een wants maar van opzij bleek het insect een geheelandere snuit te hebben en nu weet ik het niet meer. Gefotografeerd in de middag van zaterdag 31 augustus in de Teverenerheide net over de grens bij de Brunssumerheide.

Vliegje?

Wie weet de naam van dit beestje. In mijn tuin zitten , vooral op de bladeren van de akelei, 10tallen roodbruine vliegjes met gele buik van nog geen cm. groot. Vrij lange palpen. Is het wel een vlieg?Wervershoof, 2 september.Bedankt vast. Marianne

Doodskopvlinder kokon

Bij het schoonmaken van de plantenbakken deze cocon aangetroffen. Vorige maand op 10 juli op dezelfde plaats een rups van de doodskopvlinder aangetroffen. Deze hebben we toen ondergronds bewaard. Op 12 augustus is deze uit de grond gekomen en weggevlogen. We hebben dit exemplaar ook met wat grond be...

Over Geleedpotigen

Het belangrijkste kenmerk van een geleedpotige is z’n uitwendig skelet waarvan de poten een aantal gewrichten hebben. Ze vormen de grootste groep van het dierenrijk en je kan ze overal vinden. Onder de geleedpotigen vallen onder andere insecten, spinnen, kreeften en duizendpoten.