Ik had geen insecten meer verwacht toen ik op paddenstoelentocht was maar zag in de Teverenerheide, grenzend aan de Brunssumerheide in Zuid Limburg dit kevertje op een houten afrastering zitten. Gefotrografeerd op 26 oktober in de middag.
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
@Cato,bedoel je of deze kever een Nederlandse naam heeft? Dan is het antwoord negatief. Je kunt nog zeggen dat hij tot de familie van de Zwartlijven ( Tenebrionidae) behoort, maar daartoe behoren heel veel meer kevers waarvan er veel ook geen Nederlandse naam hebben.
Dus wordt deze kever ( als die het is, maar ik denk het wel) genoemd zoals vermeld in mijn eerste reactie.
Cato2013
hoe wordt de kever doorgaans genoemd?
jeanette
Jammer dat er geen foto van de bovenkant is om te zien hoe het halschild verloopt en hoeveel rijen puntjes. Dat zouden 8 rijtjes moeten zijn bij de vermoedelijke soort.
Gelukkig zijn de poten en de antennes wel goed te zien en zou het- met een slag om de arm- een Nalassus laevioctostriatuskunnen zijn . Is vaak te vinden op hout( vooral eik) en is een vrij algemene soort.
Als je goed kijkt zijn er ook nu nog best wel allerlei insecten te vinden, maar moet je een beetje weten hoe en waar.....
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
@Cato,bedoel je of deze kever een Nederlandse naam heeft? Dan is het antwoord negatief. Je kunt nog zeggen dat hij tot de familie van de Zwartlijven ( Tenebrionidae) behoort, maar daartoe behoren heel veel meer kevers waarvan er veel ook geen Nederlandse naam hebben.
Dus wordt deze kever ( als die het is, maar ik denk het wel) genoemd zoals vermeld in mijn eerste reactie.
hoe wordt de kever doorgaans genoemd?
Jammer dat er geen foto van de bovenkant is om te zien hoe het halschild verloopt en hoeveel rijen puntjes. Dat zouden 8 rijtjes moeten zijn bij de vermoedelijke soort.
Gelukkig zijn de poten en de antennes wel goed te zien en zou het- met een slag om de arm- een Nalassus laevioctostriatus kunnen zijn . Is vaak te vinden op hout( vooral eik) en is een vrij algemene soort.
Als je goed kijkt zijn er ook nu nog best wel allerlei insecten te vinden, maar moet je een beetje weten hoe en waar.....