Geleedpotigen

Grote urntjeswesp

Op mijn stoep in Zuid Frankrijk bouwt een grote urntjeswesp allemaal kegeltjes waar hij , zij waarschijnlijk een ei in legt en een rups. Daarna metselt ze hem dicht. In Frankrijk vind ik hem onder de naam Delta unquiculata, maar in de Nederlandse Taxonomische lijsten vind ik die naam niet. Ik zou gr...

Wat voor wespennest is dit?

Weet iemand wat dit voor een wespennest is? Het is ca 5 cm in doorsnee, de wespen die erop zitten zijn iets kleiner dan de 'limonadewespen' die je later in de zomer ziet. Het kwam tevoorschijn bij het omscheppen van een hoopje grond dat tegen een klimopheg aan lag. Ik weet niet of het oorspronkelijk...

Wat is dit voor kevertje?

Deze 2 kevertjes zaten vandaag op een seringenblad. Ik heb ze nog niet eerder gezien, Mooi, glanzend turquoise schild en twee gele bolletjes (volgens mij niet de ogen), Is het een soldaatje of familie van de kniptor? Vooral de contrasterende kleurstelling glauw- geel viel op. Ze vlogen later weg. Wa...

Onbekend kevertje

Vandaag in het Raamdal (30-05) aangetroffen op een ijzeren afzetting voor runderen, dit, ongeveer een 9 mm groot kevertje aangetroffen, tot nu toe geen gelijke kunnen vinden, bebost gebied met open stukken. Gr. Jan

welke rups?

Welke rups is dit? Meyendel. Zag tijdens mijn wandeling meerdere exemplaren. Overigens, geleedpotigen vind ik geen goede categorie voor deze dame in haar prachtige bontjas!

Over Geleedpotigen

Het belangrijkste kenmerk van een geleedpotige is z’n uitwendig skelet waarvan de poten een aantal gewrichten hebben. Ze vormen de grootste groep van het dierenrijk en je kan ze overal vinden. Onder de geleedpotigen vallen onder andere insecten, spinnen, kreeften en duizendpoten.