Geleedpotigen

microvlindertje

Zag van de week, eind juli, in de tuin 4, 5 heel kleine vlindertjes, 5-8 mm. En zo fleurig! Weet iemand wat voor vlindertje dit is? Mijn determineerpoging liep vast.

Naam van deze vlinder?

Vandaag zag ik deze vlinder in de polder van Wijdewormer. Nog nooit heb ik zo'n vlinder gezien. Gezocht op internet, maar helaas geen resultaat. Weet iemand hoe deze vlinder heet. Alvast bedankt voor de reactie.Groeten, Willem

Nachtuil ?

Wilde een plant water geven en tilde die uit de sierpot en zag deze nachtuil (?) aan de pot vastgekleefd zitten. Heb gezocht maar niet gevonden. Vind de "helm" op het hoofdje erg mooi.Graag hulp. Vriendelijke groet, Irma

Nachtvlinder

Vanmorgen dood aangetroffen een nachtvlindertje, voorvleugel 18mm. Krijg diverse namen door, zoals Zuring uil, Thera en Veenheide uil, maar deze hebben niet zo'n rode kop. Wij wonen in Frankrijk, Dordogne

Wie weet wat dit zijn?

Wij wonen in Oudewater en hebben platanen in de tuin staan. Sinds ongeveer een week zijn bij 2 van de 4 platanen zwarte beestjes/eitjes in de bast te zien. Ik dacht eerst dat het eitjes waren, maar ze bewegen soms over de stam. Wie weet wat dit zijn?

Over Geleedpotigen

Het belangrijkste kenmerk van een geleedpotige is z’n uitwendig skelet waarvan de poten een aantal gewrichten hebben. Ze vormen de grootste groep van het dierenrijk en je kan ze overal vinden. Onder de geleedpotigen vallen onder andere insecten, spinnen, kreeften en duizendpoten.