© Erlan Sleur
‘De erfenis van het koloniaal verleden vind je constant terug’, vertelt NOS-correspondent Latijns-Amerika Nina Jurna in de VARAgids. Op welke manier laat het zijn sporen achter?
Nadat de slavernij was afgeschaft, vormden tot slaaf gemaakten, contractarbeiders, witte Europeanen en de inheemse bevolking een nieuwe samenleving. Welke invloed heeft het koloniaal verleden nu nog op de maatschappij?
‘Gemixt door de geschiedenis’
Bevolkingssamenstellingen veranderden na de afschaffing van de slavernij radicaal. Dat heeft ook nu nog invloed op je identiteit, merkt Jurna. ‘Op Curaçao zei iemand: “Ik ben geen Afrikaan, ik ben geen Europeaan; ik ben een Curaçaoënaar en heb die twee wortels. Ik ben het dus allemaal.” Dat vond ik mooi. Je bent nooit alleen het ene; je bent gemixt door de geschiedenis.’
Ze vervolgt: ‘Er zijn veel meer lagen, veel meer perspectieven dan we denken. Er is niet één identiteit. Ik denk dat dat uiteindelijk ook iets is waar veel meer landen naartoe gaan. […] Nederland is ook een mix.’
‘Kleine elite versus de massa’
Ondanks die mix merkt Jurna wel kleur- en klassenverschil in de samenleving, vertelt ze in Op1. Als ze in haar sportkleding boodschappen doet in de middenstandswijk waar ze woont, denken mensen soms dat ze de nanny is die gaat koken voor het gezin. ‘Mensen hebben toch, heel erg gebaseerd op kleur, een idee. De klassenmaatschappij is een erfenis van het kolonialisme.’
Vanuit die klassenmaatschappij ontstaan opstanden en protesten, zoals de Black Lives Matter-beweging. ‘Je hebt nog steeds een groep die de macht in handen heeft. Een kleine elite versus de massa, die constant hun rechten bevecht’, aldus Jurna.
Thema's:
Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!