Chaira Koops, Jan van Poppel en Gijs Sanders zijn genomineerd voor de Philip Bloemendalprijs 2024
© Annemieke van der Togt
De Philip Bloemendal Prijs wordt tweejaarlijks uitgereikt aan een veelbelovend, jong journalistiek presentatietalent. In 2024 zijn drie BNNVARA-presentatoren genomineerd: Chaira Koops (De Marker), Jan van Poppel (Vroeg, De Nacht van BNNVARA) en Gijs Sanders (De Marker). Wat betekent deze nominatie voor hen?
'De drie genomineerden spreken allemaal een jonge generatie aan met onderwerpen die verre van makkelijk zijn. Ze weten verdieping te geven aan de onderwerpen, en zorgen tegelijkertijd dat het aantrekkelijk gepresenteerd wordt, waardoor ze jongeren bereiken. Het creëren van die balans is heel knap', aldus de vakjury.
Chaira Koops: 'Het voelt als een stukje erkenning voor wat we als De Marker doen bij BNNVARA. Ik denk dat De Marker echt een toevoeging is geweest aan onze omroep. Met deze nominatie ben ik dus niet alleen blij voor mezelf, maar voor al mijn collega’s.’
Jan van Poppel: 'Het is heel bijzonder dat een vakjury mijn werk waardeert; dat beschouw ik als een enorme eer. Het is ook belangrijk voor ons medium. Het laat namelijk ook zien dat radio, vaak gezien als een medium voor een ouder publiek, juist door veel jonge, creatieve mensen wordt gemaakt.’
Gijs Sanders: ‘Ik vind het heel vet dat wij als jong, klein online nieuwsplatform deze erkenning krijgen. Het laat zien dat deze nieuwe vorm van journalistiek werkt.’
Jan: 'Mijn eerste reactie en gedachte was: “Wow, er wordt dus echt geluisterd!” Natuurlijk krijg je weleens appjes via de Radio 1-app of de NPO Klassiek-app, maar het idee dat mensen je horen én merken dat je je best doet om er iets moois van te maken vind ik echt een enorm compliment.’
Chaira: ‘Ik werd gebeld door een onbekend nummer – en ik heb één slechte eigenschap als redacteur: onbekende nummers neem ik nooit op. Toen Gijs werd gebeld, mocht hij niet vertellen dat ik ook genomineerd was. Ik belde terug en kreeg het nieuws te horen. Ik was echt in shock en dacht: "Huh, hoe dan?!"'
Gijs: ‘Eerlijk? Dat was best gênant. De vrouw van de prijs belde om me te feliciteren, en ik zei: "Wie is Philip?" Later herkende ik het van vorige winnaar Stephan Komduur. Toen dacht ik: "Wat ziek." Genomineerd worden voelt echt vet, zeker gezien de grote namen die eerder wonnen.’
Chaira: ‘Ik wist dat ik verhalen wilde brengen en was van nature nieuwsgierig. Maar journalist worden? Dat wilde ik van jongs af aan helemaal niet. Uiteindelijk ben ik erin gerold en ontdekte ik hoe leuk het is om nieuws te volgen en journalistieke verhalen te vertellen.’
'Een vraag moet vanuit jezelf komen, niet omdat die op een blaadje staat'
Gijs: 'Vroeger had ik met mijn vader altijd leuke gesprekken over maatschappelijke thema’s en politiek. Daarom koos ik voor journalistiek, al vond ik de studie zelf niet zo fantastisch. Tijdens mijn stage bij BOOS ontdekte ik pas hoe vet journalistiek is: hoe je de macht kan bevragen en er voor mensen kan zijn.'
Jan: ‘Ik ben opgegroeid met interviews en talkshows zoals De Wereld Draait Door. Dat soort gesprekken inspireerden me. Maar wat me vooral motiveert, is oprechtheid. Ik merk vaak dat als iets niet oprecht is op de radio, het niet binnenkomt. Een vraag moet vanuit jezelf komen, niet omdat die op een blaadje staat. Dat probeer ik in al mijn gesprekken mee te nemen – hoewel dat lang niet altijd lukt hoor, haha.’
Gijs: ‘Ik zie het als een leuke uitdaging om journalistiek zo toegankelijk mogelijk te maken. Veel journalisten gebruiken moeilijke woorden, maar ik snap niet waarom je dat doet. Mijn doel is juist een zo groot mogelijk publiek bereiken.’
'Als het gaat om onderwerpen zoals vrouwenrechten of femicide, dan gaat dat mij heel erg aan'
Jan: ‘Rustig, analytisch en oprecht. Als ik iets maak, dan moet het kloppen, hoe vaag dat ook klinkt. Als interviewer ben je er voor je gasten. Hun verhaal moet zo goed mogelijk over het voetlicht komen. Dat mag kritisch, met gevoel en natuurlijk een beetje humor. Opsmuk en vluchtig rumoer laat ik links liggen. Voor mij draait het om het grotere plaatje: maatschappelijke ontwikkelingen en de persoonlijke achtergrond van de gast.’
Chaira: ‘Ik denk dat ik van nature heel nieuwsgierig en geduldig ben. En als het gaat om onderwerpen zoals vrouwenrechten of femicide, dan gaat dat mij heel erg aan. Dat zijn echt mijn onderwerpen.’
Chaira: ‘Het scheelt dat wij zelf onderdeel zijn van de doelgroep, dus we weten wat zij willen horen en hoe. Als we een ingewikkeld artikel naar een video vertalen, halen we de moeilijke woorden eruit en bellen we experts om het ons in jip-en-janneke-taal uit te leggen.'
'We maken bronnen herleidbaar, wat belangrijk is omdat jongeren – terecht – kritisch zijn op journalistiek'
Gijs: ‘Ik begin vaak met een zinnetje dat de aandacht trekt, of spreek de kijker direct aan. Ik lees mijn tekst grondig door om te ontdekken waar iemand zou kunnen afhaken. Jongeren hebben veel prikkels nodig, dus we gebruiken bewegend beeld, foto’s en krantenkoppen. We maken bronnen herleidbaar, wat belangrijk is omdat jongeren – terecht – kritisch zijn op journalistiek.'
Jan: ‘Het zit denk ik vooral in de tone of voice: niet te hooghartig, simpel taalgebruik en toegankelijk blijven. Als jonge maker stel ik vanzelf andere vragen dan oudere collega’s, bijvoorbeeld over sociale media of andere onderwerpen die mijn generatie bezighouden. Bij Keihard Klassiek halen we maatschappelijke thema’s dichterbij - zoals de situatie in Gaza, door Palestijnse muziek te draaien.’
Chaira: ‘We ontvangen ontzettend veel waardering op onze platforms. Tuurlijk is er af en toe kritiek, maar daartegenover staan zoveel comments van: “Dank jullie wel dat jullie dit maken.” Of: “Ik heb zoveel geleerd."'
Gijs: ‘Ik denk dat we een perspectief bieden dat niet vaak voorkomt in de journalistiek, zoals kritisch kijken naar de rol van het Westen. Dat wordt erg gewaardeerd.’
Jan: ‘Je krijgt weleens berichten dat mensen een interview mooi vonden, en dat vind ik heel bijzonder. Zo’n belletje van iemand die zegt: “Ik heb vannacht geluisterd, wat een leuk gesprek”, doet me echt veel. Natuurlijk krijg je ook kritiek; vaak is die ook terecht. Het betekent vooral dat mensen echt luisteren en dat waardeer ik enorm.’
Chaira: 'Ik ben vooral trots op mijn video over Keti Koti en die over de suikerplantages in India, waar vrouwen hun baarmoeder moesten laten verwijderen. Die video bracht veel teweeg; bijna niemand wist hiervan.'
Gijs: ‘Een video die ik maakte over Rafah, waarin ik liet zien hoe voormalig premier Mark Rutte zich niet hield aan zijn eigen uitspraak over "de rode lijn". Het was een simpele video, maar heel effectief. Hij werd veel bekeken en ik ben blij met hoe hij gelukt is.’
Jan: ‘Ik vind het allervetst dat ik meermaals per week bij de grootste landelijke nieuwszender binnenwandel en een gesprek mag voeren alsof we aan de eettafel zitten. Eén van die gesprekken die me bij is gebleven, voerde ik met zanger Gerson Main. Vanaf de eerste vraag klapte ik mijn laptop dicht – het was geen interview maar echt een gesprek.’
Gijs: ‘Het liefst zou ik me gaan richten op onderzoeksjournalistiek voor jongeren. Een plek hebben waar ik wat meer ruimte heb om grotere verhalen te vertellen.’
Chaira: ‘Ik vind De Marker nog steeds een heel fijne plek om te werken. Maar het is een platform dat ontwikkeld is door jongeren, voor jongeren. Op een gegeven moment moet ik mijn horizon wel verbreden. Aangezien ik het nieuws ontzettend interessant vind, wil ik mij oriënteren op nieuwslezen.’
Jan: ‘Ik hoop in de toekomst een mooi interviewprogramma te maken. Dat doe ik nu al in De Nacht van en Vroeg, maar die tijdstippen hou je niet jaren vol. Het liefst zou ik zoiets doen op Radio 1: een maatschappelijk relevant gesprek voeren met één iemand aan tafel, op zondagavond bijvoorbeeld. Dat zie ik wel voor me.’
De winnaar van de prijs wordt bekendgemaakt op vrijdag 20 december tussen 14.00 en 16.00 uur, tijdens de live-uitzending van Humberto op NPO Radio 1.
Thema's:
Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!