Groepsfoto De Marker
Ruim een jaar geleden werd De Marker opgericht; een nieuwsplatform voor jongeren op Instagram en TikTok. Makers Chaira Koops en Gijs Sanders vertellen in Vroeg! hoe ze te werk gaan.
Chaira: ‘Ik denk dat er sowieso bij BNNVARA zelf nog een gat was als het gaat om een nieuwsplatform voor jongeren, dus dat wilden we sowieso al gaan ontwikkelen. We maken niet alleen verdiepingen maar ook opiniestukken. En ik denk dat wij heel goed zijn in het aanspreken van een bepaalde doelgroep. Dat kan je wel aan onze cijfers zien.’
Gijs: ‘Op TikTok zijn we het grootst nu; daar zitten we tegen de 47.000 volgers aan. Dat heeft wel lang geduurd voordat we daar opgepikt werden. We zijn allemaal hele jonge makers. Voor ons allemaal – behalve Chaira – is dit onze eerste baan in de mediawereld. We hebben zelf dit platform opgericht, dus dat was heel erg zoeken. Op TikTok hebben we gemiddeld rond de 50.000 views per video, als ik een schatting moet maken. Op Instagram nu 14.000 volgers. Dat algoritme pikt ons iets minder op.’
Chaira: ‘In de ochtend komen we samen om het nieuws te bespreken en daaruit kiezen we gezamenlijk wat we willen belichten. Dan gaan we heel veel onderzoek doen en meestal bellen we ook bronnen. Dan gaan we het samenvatten en kneden zodat het behapbaar is voor onze doelgroep, want onze doelgroep is best jong. Daarom zijn het korte video’s. Het kan soms best wel lastig zijn om een heel groot verhaal in twee en een halve minuut uit te leggen met alle context en nuance.’
Gijs: ‘Ik ga in eerste instantie zo breed mogelijk oriënteren op een onderwerp en ik bel een aantal bronnen. Dan schrijf ik een tekst – die veel te lang is – waarin ik de situatie zo compleet mogelijk probeer uit te leggen. En dan is het urenlang schrappen.’
Chaira: ‘Kill your darlings, noemen we dat.’
Gijs: ‘Het grootste onderdeel van het maken van zo’n video is het proppen in twee en een halve minuut, want als wij die video vier minuten maken gaan mensen er niet naar kijken.’
Gijs: ‘De situatie in Palestina doet het goed, daar hebben we ook veel over gemaakt. We hebben nu ook een doelgroep die dat van ons verwacht. Ik merk dat bij onze doelgroep – bij jongeren – het hele idee van een ver-van-mijn-bed-show niet meer zo speelt. Dat vind ik leuk om te merken.’
Chaira: We krijgen veel dankbare reacties als: “Bedankt dat je hier aandacht aan besteedt” of “dit wist ik helemaal niet”. Dan voel ik me wel gewaardeerd.’
Chaira: ‘Als er een gezonde discussie ontstaat in de comments, dus niet per se als het heel veel bekeken wordt of heel veel likes krijgt. En als het veel gedeeld wordt, dan voel ik wel de waardering voor iets dat ik heb gemaakt.’
Gijs: ‘Ik vind mezelf in de eerste plaats een journalist en ik denk ook dat wij in de eerste plaats journalistieke producties maken. We schrijven ook columns, dus in die zin zou je kunnen zeggen dat we ook opiniemakers zijn. Maar ik denk sowieso dat je als journalist – op het moment dat je content maakt waarin je mensen informatie biedt – dat je heel snel een opiniemaker genoemd kan worden. Nou hebben wij ervoor gekozen om niet objectief te zijn, dus in die zin kan je het allebei zeggen.’
Chaira: ‘Wat is tegenwoordig objectief ook? Ik denk dat je bijna niet meer objectief kan zijn.’
Chaira: ‘Ja, we mogen kleur bekennen.’
Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!