Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Variabel energiecontract? Uitspraak hof opent de deur voor massaclaim en compensatie

  •  
25-03-2025
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
80018 keer bekeken
  •  
variabel_energiecontract_v3_1280px

Consumenten die de afgelopen vijf jaar een variabel energiecontract hadden, kunnen schade claimen bij hun energiemaatschappij. Dat blijkt uit een uitspraak van het gerechtshof in Amsterdam. Op dinsdag 25 maart oordeelde het hof dat het zogeheten prijswijzigingsbeding in een variabel energiecontract oneerlijk is.

In 2023 bracht Kassa dit onderwerp al onder de aandacht. Destijds boden energieleveranciers Vattenfall en Eneco twee klanten met een variabel energiecontract die in verband met tariefsverhogingen naar de geschillencommissie zijn gestapt een forse financiële compensatie.

Uit de uitspraak van vandaag blijkt dat het hof het prijswijzigingsbeding in dit type contract oneerlijk vindt. Ook andere consumenten die een variabel energiecontract hebben (of hadden), staan met deze uitspraak sterk om bij hun energieleverancier compensatie af te dwingen.

Bekijk onze reportage hieronder. Dit artikel gaat verder na onderstaande video.

"Consumenten zijn jarenlang misleid"

Naar aanleiding van de uitspraak van het Amsterdamse hof begint claimorganisatie Claimer.nl een massaclaim. Iedereen die de afgelopen vijf jaar een variabel contract heeft – of heeft gehad – kan zich aansluiten bij de massaclaim. Op de website worden de aanmeldingen verzameld, waarna een professionele stichting de zaken verder zal oppakken.

Oprichter en jurist Nick Voorbach: "Consumenten zijn acht jaar lang misleid. De schade is enorm. Ik denk dat dit de grootste massaclaim ooit in Nederland wordt, met tientallen miljarden euro’s schade. Wat mij het meest verbaast, is dat de energiemaatschappijen vrolijk zijn doorgegaan met hun oneerlijke praktijken, terwijl een eerdere uitspraak van rechtbank Amsterdam van begin 2023 heel duidelijk was."

Schade voor consumenten bedraagt tussen de 15 en 25 miljard

Twee jaar geleden kwam de rechtbank Amsterdam al tot hetzelfde oordeel als het hof nu: het zogenoemde prijswijzigingsbeding is oneerlijk. Het gevolg hiervan is dat consumenten die op enig moment in de afgelopen vijf jaar een variabel contract hadden, te veel hebben betaald voor gas en elektriciteit.

De schade wordt geschat op tussen de 500 euro en de 6000 euro per consument. De totale schade voor consumenten ligt vermoedelijk tussen de 15 en 25 miljard euro.

Prijswijzigingsbeding in een variabel contract

In de Algemene Voorwaarden van Energie-Nederland, die alle energieleveranciers in Nederland gebruiken, is een prijswijzigingsbeding opgenomen. Op grond van dat beding kan de energiemaatschappij de prijs eenzijdig veranderen.

Zowel de rechtbank als het gerechtshof oordelen dat dit beding in strijd is met Europees consumentenrecht.

Energiemaatschappijen weten dit al sinds 2017

De Algemene Voorwaarden zijn in april 2017 tot stand gekomen na overleg met de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis (VEH). Deze consumentenorganisaties hebben met alle voorwaarden ingestemd, behalve met het prijswijzigingsbeding.

De energiemaatschappijen zijn dus willens en wetens op eigen houtje een beding gaan gebruiken waarvan zij wisten – of in ieder geval sterk konden vermoeden – dat het oneerlijk is.

Grondlegger roept consumenten op: "Meld je massaal aan!"

Grondlegger van deze zaak is de Friese jurist Roelof de Nekker. Hij roept consumenten op zich massaal aan te melden op Claimer.nl. Alleen zo kan een vuist worden gemaakt tegen energiereuzen.

De Nekker spreekt zijn steun uit voor het initiatief van Claimer.nl: "Dit initiatief is het enige waar ik vierkant achter sta. Ik weet zeker dat na aanmelding een professionele stichting de kwestie vervolgens in goede banen leidt."

Update 26 maart: Tweede massaclaim in de maak

Ook Stichting Eerlijke Handelspraktijken bereidt een massaclaim voor tegen de energiesector met ondersteuning van bureau consumentenbescherming GoBaxter. De stichting streeft ernaar compensatie af te dwingen voor gedupeerde consumenten en de energiesector aan te spreken op aanpassing van hun beleid.

Volgens de voorwaarden van variabele energiecontracten mogen tarieven normaal gesproken slechts twee keer per jaar worden aangepast. In 2022 hebben veel energieleveranciers door de gestegen energieprijzen echter vaker prijsverhogingen doorgevoerd. Het gerechtshof oordeelde echter dat de algemene voorwaarden van Vattenfall niet voldoende duidelijk maken onder welke omstandigheden dergelijke tussentijdse wijzigingen toegestaan zijn. Bovendien gaf Vattenfall onjuiste informatie over tariefaanpassingen op haar website.

"Zowel nationale wetgeving als Europese wetgeving geschonden"

"De tussentijdse prijsverhogingen van Vattenfall schenden zowel Europese regelgeving als nationale wetgeving", stelt voorzitter Esther Janssen van Stichting Eerlijke Handelspraktijken.

Janssen vervolgt: "De Algemene Voorwaarden zijn gezamenlijk opgesteld met de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis onder begeleiding van de Sociaal Economische Raad. De Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis waren destijds niet akkoord met het prijswijzigingsbeding. De algemene voorwaarden worden door de gehele energiesector gehanteerd. Dit betekent dat ook andere energieleveranciers mogelijk onrechtmatig hebben gehandeld. Miljoenen consumenten hebben hierdoor mogelijk recht op compensatie."

4,5 miljoen huishoudens komen in aanmerking voor compensatie

Volgens het CBS had begin 2022 57% van de huishoudens een variabel energiecontract. Dat komt neer op meer dan 4,5 miljoen huishoudens. Stichting Eerlijke Handelspraktijken zet zich in om voor hen compensatie af te dwingen.

Koen Rutten is partner bij advocatenkantoor Finch Dispute Resolution, dat de stichting samen met advocatenkantoor Lemstra van der Korst juridisch ondersteunt. Rutten benadrukt dat de zaak zich uitstekend leent voor een collectieve afwikkeling.

"De algemene voorwaarden van Vattenfall zijn oneerlijk. Daarop kunnen alle klanten een beroep doen met een variabel contract waarvan de tarieven tussentijds zijn verhoogd. Dit kan ook van toepassing zijn op de halfjaarlijkse tariefaanpassingen per 1 januari en 1 juli. Vattenfall heeft haar klanten vooraf onvoldoende geïnformeerd over de redenen voor prijsverhogingen", aldus Rutten.

Consumenten kunnen zich op basis van no-cure-no-pay aansluiten bij de massaclaim van de stichting via www.EerlijkeEnergieprijzen.nl.

Vattenfall is het "fundamenteel oneens" met de uitspraak

Vattenfall is het naar eigen zeggen "fundamenteel oneens" met de uitspraak van het hof. "We zijn het niet eens met de uitspraak omdat bij een variabel tarief het tarief tijdens de looptijd van de overeenkomst kan wijzigen", aldus een woordvoerder.

De woordvoerder van Vattenfall vervolgt: "Dit kan meerdere keren per jaar en het tarief kan zowel stijgen als dalen. In de algemene sectorvoorwaarden staat duidelijk omschreven in welke gevallen de tarieven kunnen wijzigen, bijvoorbeeld bij prijsontwikkelingen op de groothandelsmarkten voor elektriciteit en gas."

Vattenfall beraadt zich op vervolgstappen. Brancheorganisatie Energie-Nederland bestudeert de uitspraak en liet weten nog niet inhoudelijk te kunnen reageren.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (5)

Lida340
Lida340
29 mrt. 2025 - 12:12

ontoegankelijkheid voor rolstoelen en scootmobielen in Nederland gaat veel verder.

winkels zoals b.v. kruidvat en heel veel kledingwinkel staan vol gepropt met rekjes of alles staat dicht op elkaar.

ook ziet men je liever gaan dan komen met een rolstoel en zeker met een scootmobiel!

ik ervaar dit als zeer frustrerend en discriminerend !

Lida

marleenvanh
marleenvanh
26 mrt. 2025 - 11:52

Ik vroeg me al af waarom de parkeerplaatsen voor gehandicapten zo vaak leeg zijn op, verder, volle parkeerplaatsen. Al die mensen willen toch 100% meedoen.... Het blijkt nu dat je aan hele specifieke voorwaarden moet voldoen voor zo'n 'invaliden parkeerkaart'. Wanneer je 'goed genoeg bent om zelf te rijden', (wel een aangepaste auto nodig dan want hoe krijg je anders in je eentje die rolstoel daar waar je hem hebben moet) zodat men een bestuurderskaart kan krijgen of zo (vaak geestelijk) slecht in orde dat men geen minuut alleen kan zijn om een passagierskaart te krijgen. In een tussengeval mag de invalide in zijn rolstoel uitgeladen worden en op de stoep 'even' wachten tot 'de chauffeur' een parkeerplek elders (succes!) gevonden heeft en terug is komen lopen(!) om de rolstoel verder te duwen. Voor een 82-jarige, geestelijk nog wel gezond zijnde, invalide en zijn kleine (1m60) bijna 70-jarige vrouw die nog wel lopen kan een enorme onderneming elke keer..... Terwijl het zo simpel had kunnen zijn!

witteke
witteke
26 mrt. 2025 - 10:26

Nou ja,hier zijn ze de markt op de schop aan het gooien,iedereen met een rollator blij,want op die kinderkopjes waren er regelmatig valpartijtjes,raad eens wat ze nu gaan leggen?Diezelfde rot stenen

mahadma
mahadma
26 mrt. 2025 - 10:13

Met alle respect voor gehandicapten, HOE ziet vara-kassa het voor zicht dat elke (en elke vorm van) gehandicapten 100% in NL overal kan komen? Voorbeeld: vrij klein cafe tje als daar een rolstoel staat, dan staat die (meestal) goed in de weg en kan "men" niet meer vluchten in geval van brand oid, de persoon in de rolstoel kan ook niet weg, kortom veiligheidsprobleem. Helaas zullen bepaalde gehandicapten gewoon ook bepaalde dingen niet meer kunnen doen .......

Dan de ham/kaas vraag: Wie gaat die 100% verbouwing van NL betalen als dat zou gebeuren? Dan nog de nodige stikstof verbouwingsproblemen meetellen, dan gebeurt er dus gewoon niets. Helaas is het voor de gehandicapte medemens door een gevolg van de handicap en de hulpmiddelen niet altijd meer mogelijk zoals ik wel in de uitzending hoorde dat men toch wil. Over deze reportage is mijns inziens door de programma makers niet (goed) doorgedacht.

3 Reacties
witteke
witteke26 mrt. 2025 - 10:31

Ook ik kan niet meer overal komen,het is wat het is,maar ik wil wel veilig op de straat kunnen lopen,restaurants zijn er zat voor mij,als ik de ene niet inkan,ga ik wel ergens anders,de winkels die de laatste jaren geopend zijn,die houden bijna altijd rekening ermee,wij hebben maar een kroeg hier,die is in principe heel goed toegankelijk,maar die besloot van alles waar je met bijvoorbeeld een rolstoel in kunt,al zijn rotzooi neer te smijten,zonde

lennykr
lennykr26 mrt. 2025 - 11:17

Het kan zoveel beter. Onze dochter woont in Ierland. Daar zijn de regels veel strenger. Dublin is voor een rolstoeler heel goed te doen, wist niet wat mij overkwam. OV goed geregeld, in elke pub/restaurant invalide toilet en dan niet 1 die volstaat met meuk die ze elders niet kwijt kunnen. Paden in winkel zijn ruim. En er staat een fikse boete tegenover als men het niet goed regelt. In Nederland heeft men de mond vol over de participatie maatschappij en dat je als rolstoeler in je kracht moet staan (ook zo'n braak term) maar het gewoon goed regelen schijnt hier moeilijk te zijn.

Meanderaar
Meanderaar28 mrt. 2025 - 12:51

Met alles respect, bepaalde mensen kijken gewoon niet verder dan hun bepaalde neus lang is. Helaas voor die bepaalde mensen met die bepaalde neus.

inno1
inno1
24 mrt. 2025 - 8:41

Het interesseert mensen zonder beperking niet. Ik organiseerde in 2003 (...) het eerste en enige landelijk congres over toegankelijkheid. Daarna ben ik 18 jaar bezig geweest met het overtuigen van politici, het ministerie van VWS (die doen er ook nog steeds niks aan, ondanks allerlei mooie plannen en een paar jaar geleden nog met een begroting van miljoenen over 'bewustwording van toegankelijkheid'.) Het heeft niets geholpen. De eigen bouwbesluiten over toegankelijkheid worden genegeerd en nog steeds snapt niemand dat de ruim 13% van de Nederlanders met een fysieke beperking ook hun leven willen leiden zoals ieder ander. De politicus in de studio zat ook maar wat te wauwelen over nadenken en opletten. Iedere beleidsmaker moet zich schamen. De overheidsbesturen, de NS, de corporaties, de zorginstellingen, bedrijven, horeca en elke verantwoordelijke met toegankelijkheid in de portefeuille. En gelijk in actie komen. Voor de zoveelste keer...

1 Reactie
witteke
witteke26 mrt. 2025 - 10:31

Oow ja,die ns,hebben ze liften,doen ze het niet

BNNVARA LogoWij zijn voor