Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Bij deze banken ga je per 1 juli meer betalen voor je betaalrekening

  •  
29-04-2024
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
276320 keer bekeken
  •  
bankpas_pinnen_1127

Er zijn meerdere banken die hun klanten vanaf 1 juli 2024 extra kosten in rekening brengen voor een betaalrekening. Op die datum gaan de tarieven namelijk omhoog. Dat gaat om de Rabobank en geldt ook voor SNS Bank, ASN Bank en de RegioBank (die alle drie onder de Volksbank vallen). Deze banken volgen ING en Bunq, die de tarieven eerder al verhoogden.

Hoeveel gaan klanten van SNS, ASN en de RegioBank extra betalen?

Om wat voor verhogingen gaat het precies? Klanten met een betaalrekening bij SNS Bank, ASN Bank of de RegioBank gaan vanaf 1 juli 2024 per maand 50 cent extra betalen. Op jaarbasis gaat het dus om een kostenstijging van 6 euro.

In absolute zin gaat het niet om enorme bedragen. Maar procentueel gaat het om vrij forse stijgingen: vanaf 1 juli worden betaalpakketten bij deze banken per maand namelijk 16 tot bijna 19 procent duurder. De Volksbank voert aan dat het noodzakelijk is als gevolg van wet- en regelgeving. De bank berekent deze extra kosten door aan hun klanten. "Onvermijdelijk", aldus een woordvoerder.

Hoeveel gaan klanten van de Rabobank extra betalen?

Klanten met een betaalrekening bij de Rabobank krijgen per 1 juli een verhoging van 25 cent per maand voor hun kiezen, oftewel 3 euro extra op jaarbasis. Ook in dit geval kun je zeggen dat het in absolute zin een verwaarloosbare stijging is. 3 euro extra per jaar is een bedrag dat in praktisch geen enkel huishouden wordt gemist.

Procentueel is het echter een iets ander verhaal: het goedkoopste betaalpakket bij de Rabobank wordt door deze stijging namelijk ruim 8 procent duurder. En dan is er ook nog het feit dat de Rabobank – overigens net als meer banken – de winst in 2023 bijna heeft zien verdubbelen als gevolg van onder andere rentestijgingen.

Bovendien constateerde de Consumentenbond afgelopen februari dat de tarieven van betaalrekeningen in de afgelopen vijf jaar al zijn verdubbeld. Met de aanstaande stijging van de tarieven komt aan die trend vooralsnog dus geen einde. Ondanks torenhoge winsten moeten klanten steeds dieper in de buidel tasten.

ING en Bunq verhoogden de tarieven al eerder

ING verhoogde de tarieven van particuliere betaalpakketten al per 1 maart 2023. Een standaard OranjePakket werd per maand 50 cent duurder en kost nu 3,65 euro per maand, dat betreft een procentuele stijging van zo'n 16 procent.

Bunq maakte het goedkoopste betaalpakket Easy Bank Personal in één klap 33 procent duurder. Daar betaal je nu 3,99 euro per maand voor. Een onvermijdelijk gevolg van het "investeren in nieuwe functies die het leven van onze gebruikers verrijken", aldus Bunq.

Overigens gaan er bij Bunq de nodige zaken mis, zoals onlangs te zien was in Kassa. Dit artikel gaat verder na onderstaande video.

Kosten goedkoopste betaalpakketten op een rij

Benieuwd bij welke bank een rekening het goedkoopst is? Per 1 juli 2024 zijn dit de jaarlijkse kosten van de goedkoopste betaalpakketten per bank.

Daarmee is overigens niet gezegd dat de voorwaarden van al deze pakketten identiek zijn: het is en blijft dan ook een kwestie van vergelijken om te zien welk pakket het beste bij jouw situatie en behoeftes past.

  • ASN Bank: 38,40 euro per jaar
  • Rabobank: 38,40 euro per jaar
  • ABN AMRO: 39,00 euro per jaar
  • SNS Bank: 41,40 euro per jaar
  • RegioBank: 42,60 euro per jaar
  • ING Bank: 43,80 euro per jaar
  • Bunq: 47,88 euro per jaar
  • Triodos Bank: 60 euro per jaar
  • Knab: 72 euro per jaar

Bron: de Gelderlander / NU.nl

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (31)

pnouwen
pnouwen
21 aug. 2024 - 20:42
pnouwen De Rabobank verhoogt stiekum veel meer dan de genoemde 25 cent. Voor een 2e rekening (zonder betaalpas) betaalde je 1,75 per maand. Die wordt afgeschaft (gewoon bot afgesloten). Als je wil kun je deze vervangen door een extra basispakket. Voor 4,95 per maand.... Dus een stijging van 3,20 per maand. Verweer van de Rabobank is dat "bijna niemand die 2e rekening heeft en dit dus niet meer bij het hedendaagse pakket past". Wel raar dat er heel erg veel klachten zijn nu hierover. Zo "bijna niemand" is het dus ook weer niet... In een tijd waar mensen op hun uitgaven moeten letten is het niet heel raar om een 2e rekening te hebben om overzicht te houden op vaste lasten (dat is waar ik, en met mij vele anderen ook, deze rekening voor gebruik).
1 Reactie
Remco Bekkema
Remco Bekkema5 sep. 2024 - 16:33
Ja klopt, hier heb ik me ook druk om gemaakt richting de Rabobank. En daarnaast heb ik me hier erg druk om gemaakt dat ik geen goede brief per post eerder heb ontvangen. Nu heb ik schriftelijk het antwoord op mijn klacht van de Rabobank: "De reden dat we stoppen met de Extra Betaalrekening is dat er maar een klein aandeel van onze klanten gebruik maakt van de Extra Betaalrekening (minder dan 1%) en dat het niet goed aansluiten op de wensen van onze klanten. We gaan ons daarom focussen op een alternatief die dat beter doet.." Ik kan nu een klacht hierover indienen bij de Kifid, maar dan moet ook eerst de klacht voorgelegd zijn bij de Rabobank Klachtenservice. Dus ben nu in twijfel wat ik nu verder wil gaan doen, ben ook aan t overwegen om over te stappen naar een andere bank.
theoweekhout
theoweekhout
20 jul. 2024 - 7:08
Onbegrijpelijk, als ze zoveel winst maken en de kleine man is weer ten dupe ze maken al zo veel winst. Maar service dat is er helemaal niet meer bij, en dan wil je met de telefoon iets weten dan word je helemaal gek. Ik moest een nieuw over schrijfboekje hebben normaal krijg je een boekje toegestuurd, maar nee hoor kreeg losse velletjes in een aanvalop wat een service. De ing banken verdwijnen dan kan je naar zo,n bij kantoortje die ook niet alles weten als ik naar de bank zelf moet dan moet ik van Delft naar Zoetermeer. Tegenwoordig kan alleen maar terecht voor hypotheken grote geld zaken en nieuwe rekening open. Hoe meer winsten ze maken hoe slechter voor de kleine man, groet T.Weekhout
Suzanna75
Suzanna75
19 jul. 2024 - 18:38
Het is schandalig dat wij de banken toe.dertijd omhoog hebben gehouden en zij nu kunnen graaien boven de inflatie uit! Het is schandalig dat de Overheid hier niets aan doet!
W3il
W3il
1 jul. 2024 - 12:27
Waarom deze schandalige graaiacties.Mijn vader vertrouwde banken in de jaren 40 en 50 van de vorige eeuw voor "geen cent" !! Nu hebben de banken al het geld naar zich toe getrokken en hebben het lef om flink te verhogen en praten over "onvermijdelijk" terwijl zij alsmaar gigantische winsten bij elkaar schrapen. Banken ?? Ze doen wat zij willen en zijn dus uitermate onbetrouwbaar.Het lef hebben om 16 tot 19 % te verhogen.Er is keihard en zeer snel een wet nodig dat nooit meer dan de inflatie verhoogd mag worden.De banken beginnen er mee ... wie volgt ??? Nog even en dan ben je meer kwijt aan de inflatiecorrectie van de "graaiverhogingen" van banken en consorte dan aan je jaarlijkse inflatiecorrectie van je loon.
rialome
rialome
8 mei 2024 - 13:45
En wat hebben die banken het toch slecht stelletje graaiers overal alles worden de mensen op uit gekleed en je regering doet helemaal niks noppes fijne overheid
Jeroen69
Jeroen69
2 mei 2024 - 8:10
8,9 miljoen klanten bij de Rabobank X 3 euro per jaar 38.40 € reken uit die winsten
1 Reactie
@qwerty@
@qwerty@1 jul. 2024 - 10:24
Volgens mij kan je niet rekenen: X 3 euro per jaar 38.40 Dat is dan toch 36 ?
Mik4567
Mik4567
2 mei 2024 - 8:05
Je kunt je rekeningnummer ook niet meenemen naar een andere bank ..typisch Nederland in anderen Europese landen kan dat wel b.v. Duitsland. Daar heb je ook nog gratis bankrekeningen met betaalkaart b.v. N24 waarom kan dat dan niet in Nederland ..om dat de banken hier de burgers graag geld uit hun zakken willen pakken.. terwijl de banken op de eerste plaats voor de burgers daar moesten zijn en niet anders om..Ik stel voor neem een andere rekening als het je te veel wordt .je hebt dan wat werk om je nieuwe rekeningnummer door te geven..maar je bent wel af van dat graai cultuur van de banken in Nederland.
1 Reactie
JannyBoe
JannyBoe2 mei 2024 - 11:44
Je kunt in Europa je bankrekeningnummer helemaal niet meenemen naar een andere bank. Daar is niets 'typisch Nederlands' aan. Er wordt wel aan gewerkt om dat mogelijk te maken maar voorlopig kan het nergens. https://www.betaalvereniging.nl/betalingsverkeer/maatschappij-politiek-en-wetgeving/nummerportabiliteit/
Fientje7
Fientje7
1 mei 2024 - 17:45
Deze reactie werd eraf gehaald. Waarom? Op 01 mei 2024 werd er €0,50 extra door ING van mijn betaalrekening afgehaald. Argument: betaalrekening was verhoogd, ze hadden te weinig van rekening af gehaald, dus dan maar zo! Ik keek bij vergelijkbare automatische incasso's, het was nieuw, ik kon niets vinden. Ook probeerde ik €0,50 terug te boeken, maar ook dat ging niet. Het is toch een automatische incasso. Ik heb gescat met ING medewerker en het klopte dat er extra €0,50 eraf wordt gehaald. Ik vind het niet kloppen. Het gaat mij niet om die €0,50 , maar om het principe dat ING zomaar geld van mijn rekening halen, omdat zij zoals zij zeggen fout hadden gemaakt. Ik dacht dat ik met oplichting te maken had. Kleine bedragen van miljoenen klanten afhalen op aparte rekening. Reken uit, daar kan je behoorlijk rijk met worden. Bijvoorbeeld 9 miljoen klanten met betaalrekening is toch 4.5 miljoen winst. Ik vind het niet kunnen
1 Reactie
j.rigtering
j.rigtering7 jun. 2024 - 12:02
Je had helemaal goed gedacht, Het is oplichting alleen de overheid maakt zich er niet druk om, pas als de banken er zo'n zooitje van hebben gemaakt dat ze dreigen om te vallen grijpt de regering in en mogen we met z'n allen lappen om ze te redden, waarna ze weer door kunnen gaan met ons legaal te bestelen
Maxxxius
Maxxxius
30 apr. 2024 - 13:43
Waarom? Banken doen ja niks meer? Alle filialen zijn dicht, massa's volk hun baan kwijt... Waarom dan nog meer betalen?
Maxxxius
Maxxxius
30 apr. 2024 - 13:43
Waarom? Banken doen ja niks meer? Alle filialen zijn dicht, massa's volk hun baan kwijt... Waarom dan nog meer betalen?
1 Reactie
Wetende
Wetende18 mei 2024 - 12:09
Tja de aandeelhouders willen ook wel een extraatje.
E. Weiss
E. Weiss
30 apr. 2024 - 5:11
Ik lees hier vooral reacties doe kant noch wal raken. Dat een bank winst hoort te maken is logisch, zij dienen immers een buffer op te bouwen voor mindere tijden. Of willen we liever dat als een grootbank failliet gaat dat klanten hun tegoeden boven de €100k kwijt zijn? Ik weet dat er een bankgarantie is, alleen is er ook het reële feit dat als de ABN, Rabo of ING failliet gaat dit een domino effect op de rest van de banken zal hebben.
2 Reacties
Maxxxius
Maxxxius30 apr. 2024 - 13:49
Ik vind verdienen zeker niet erg, wel wil ik daarvoor terug dat zaken ook beter gaan lopen. Met andere woorden dat je ziet waarvoor je betaalt. Ik vind het belachelijk dat ik nu naar de plaatselijke boekhandel moet om geld te storten of eventueel te wisselen. Dat op een plek nog geen 200m vd bank staat. Ook als je even een vraag hebt, je kunt nergens meer terecht en alles moet digitaal en overal zijn mega wachtlijsten. Voor een zogenaamd welvarend land, wat NL zou moeten zijn, vind ik dit erg triest en zielig overkomen
Martin Willemse
Martin Willemse30 apr. 2024 - 20:25
Banken horen te investeren en daar geld mee te verdienen en horen daarmee een bufferop te bouwen en in feitte horen ze gewoon altijd een buffer te hebben, om mproblemen op te vangen, als ze dat niet kunnen moet je een andere bank nemen voordat al het geld daar op is
Bennn
Bennn
29 apr. 2024 - 23:34
Sluit je aan bij mij en meer dan 40 miljoen gebruikers die dol zijn op Revolut. Met Nederlandse IBAN online bank. 0€/jaar. Meld je aan met mijn link hieronder: https://revolut.com/referral/?referral-code=bernarxz6!APR2-24-AR-DDXSD7
1 Reactie
@qwerty@
@qwerty@1 jul. 2024 - 10:15
Je hebt daar zeker aandelen dus, ook een zakkenvuller. (Sarcasme).....hahaha
Rolandamoniek
Rolandamoniek
29 apr. 2024 - 19:44
Asn is het groene zusje van sns, valt onder sns. Dan zouden die tarieven toch gelijk moeten zijn?
Timtimmer
Timtimmer
29 apr. 2024 - 17:50
De bak en de staat zijn allemaal boeven. Beter je geld in de bitcoin stoppen.. krijg je rente en het stijg over de lange termijn ! Bitcoin boven de bank !
Pirot
Pirot
29 apr. 2024 - 17:07
Bij de ING krijg je steeds minder en moet je elk jaar meer betalen terwijl je eigenlijk alles zelf moet doen via een app of met de computer.
1 Reactie
AvR21057
AvR210571 mei 2024 - 10:00
Naar wat de ING mij wijsmaakte is dit voor beveiliging en de klantenservice. Beide kunnen ze blijkbaar niet zelf dragen met de miljardenwinsten. Het is een godspé
graspol fred
graspol fred
29 apr. 2024 - 15:15
Misschien wel een idee om allemaal spaargeld en betaal rekening geld afhalen. Voorlopig is de bankdirecteur die zijn zakken vult niet voor de consument !! Laat die dan iets minder verdienen ...
1 Reactie
@qwerty@
@qwerty@1 jul. 2024 - 10:09
"Misschien wel een idee om allemaal spaargeld en betaal rekening geld afhalen." Geloof je dat nu echt ? Waar wil jij dat geld dan verstoppen en hoe wil je dan je rekeningen betalen......cash ?
famvdvlugt@telfort.nl
famvdvlugt@telfort.nl
29 apr. 2024 - 14:46
Een absolute stijging wat in praktisch in geen enkel huishouden wordt gemist. Het is belachelijk dat je voor je eigen geld moet betalen. In het begin van rekening courant kreeg je zelfs rente. Nu is het zo dat je rekening zelfs leeg stroomt zonder dat er iets mee gebeurd. Ongelooflijk! wat kan je er tegen doen. Ja je geld in een oude sok!
1 Reactie
gravin2
gravin230 apr. 2024 - 8:39
tja, in ieder geval je betaalrekening zo leeg mogelijk laten, en uw tegoed toch maar op een spaarrekening zetten, overigens valt me op dat de ING nog minder spaarrente geeft dan de RABO, En ik zou beter voor 1 bank kiezen, qua bankkosten, maar vind het ingewikkeld alles over te zetten, daarbij heb ik het "voordeel" dat bij een storing of verlopen/kapotte pas ik nog steeds me kan redden.
Dymphna Daams
Dymphna Daams
29 apr. 2024 - 13:43
Schandalig vindt ik dit je betaald bij ING alles wat je met ze doet eerst stimuleren dat je alles met de bank doet en daarna betalen. Ook als je cash geld pint van je rekening dat kost telkens 0,80 cent elke keer als uit de automaat haalt. Ik vindt het schandalig gewoon.
2 Reacties
@qwerty@
@qwerty@1 jul. 2024 - 10:00
Hoe kom je daar nu bij ????? Ik heb nog nooit betaald voor cash uit de automaat.
vg1971
vg19712 jul. 2024 - 15:28
@ Dymphna (wat een mooie naam!) & @ @qwerty@: ik lees (inderdaad) dat klanten van ING met het Oranjepakket met korting per geldopname 0,80 per geldopname extra betalen, ongeacht uit wat voor geldautomaat dit geld komt. Als je regelmatig cash opneemt, ben je dus helemaal niet voordeliger uit. (Korting is slechts € 0,45 p/m!). ING zegt: het Oranjepakket met korting past bij je als je (vrijwel) alles digitaal betaalt of met je (mobiele) betaalpas of creditcard. Bovendien mag je bij het "gewone" pakket 2 x gratis biljetten storten p/j (anders € 6,- per keer). Als ik jou was, zou ik direct mijn pakket wijzigen. (Link voor, gaat direct in).
Pee Tee
Pee Tee
29 apr. 2024 - 13:26
Hoe hoger de winsten, hoe duurder de betaalpaketten, lijkt het wel. Tja, aandeelhouderswaarde is belangrijker dan klanttevredenheid. Er is te weing keus. Dat geldt overigens voor meedere sectoren... V.b. als Ziggo weer eens de prijzen verhoogd dan gaat de rest daarin keurig mee.
Hemke
Hemke
29 apr. 2024 - 10:18
Ik zou mij drukker maken over de prijzen van levensmiddelen en medicijnen! De prijs voor de "service" van banken in Frankrijk is op dit moment minimaal 120, euro per jaar! En ook daar moet je veel zelf regelen. Hoewel de bankfilialen hier door de week nog gewoon open zijn!
2 Reacties
Meindo
Meindo29 apr. 2024 - 11:39
Hemke. Het gaat in dit artikel over de banken. Als het voor niet iets in om je druk over te maken moet je niet reageren.
Dymphna Daams
Dymphna Daams29 apr. 2024 - 13:45
De meeste hebben niet eens een bankfiliaal
elliemee
elliemee
29 apr. 2024 - 10:13
Laat ze dan kinderen die hun spaarpotten legen op hun rekening gratis maken. Evenals het storten op eigenrekening.
1 Reactie
Wilma-60
Wilma-601 jul. 2024 - 12:07
Eindelijk na jaren kun je via geldmaatje storten op je eigen rekening van SNS maar kost je wel 5 euro?? En kleingeld kun je niet storen !!!
marijke77
marijke77
29 apr. 2024 - 10:08
Misschien een optie, hoe meer geld op de bank hoe hoger de prijs.
1 Reactie
Herfstblad
Herfstblad29 apr. 2024 - 10:58
Helemaal mee eens. Die graaicultuur moet maar eens afgelopen zijn. Allemaal zakkenvullerij.
Henk.S
Henk.S
29 apr. 2024 - 10:01
Banken zijn net witte boord criminelen, je kan niet zonder een betaalrekening en daar maken ze misbruik van.
teesee64
teesee64
29 apr. 2024 - 9:43
Iedereen is verplicht een bankrekening te hebben. Oké niet echt verplicht maar probeer maar eens zonder bankrekening te leven. Dergelijke zaken zouden dus door de overheid geregeld moeten worden. Hetzij de overheid neemt de kosten voor een betaalrekening voor zijn rekening of geeft je de mogelijkheid gratis een betaalrekening te openen bij bijvoorbeeld de Nederlandse bank.
rialome
rialome
29 apr. 2024 - 9:35
Gewoon schandalig weer omhoog niet normaal ik ben het er niet mee eens je geld op de bank schandalig
heszar
heszar
29 apr. 2024 - 9:22
Ik ben onlangs overgestapt van ING naar ASN, voornamelijk vanwege de tariefverhogingen, maar ook vanwege de trage en enigszins oninnovatieve veranderingen. Het valt me op dat ASN en SNS er hetzelfde uitzien als ING, wat suggereert dat deze banken allemaal hetzelfde raamwerk gebruiken. Het enige verschil lijkt te zijn dat ze een iets hogere rente op spaargeld bieden dan ING, zij het niet veel meer. Ik vind het oneerlijk dat banken de kosten voor hun eigen functioneren rechtstreeks aan de klanten doorberekenen. Het zou eerlijker zijn om deze kosten te verrekenen in de bonussen van de bankmedewerkers/directie.
1 Reactie
GreesjeG
GreesjeG29 apr. 2024 - 11:40
Beste heszar, Als je je verdiept in de ASN (Volksbank) en hun beleid zie je enorme verschillen met banken zoals ING, ABN/Amro en RABO. Bij de ASN bank worden, net als bij de Triodos bank, geen bonussen uitgekeerd. Ook checken ze vooraf bij investeringen of een bedrijf voldoet aan hun criteria. Kijk eens op eerlijkegeldwijzer.nl naar hoe de verschillende banken scoren.
Mokum21-05
Mokum21-05
29 apr. 2024 - 9:21
Openbank 0,00 € per jaar
1 Reactie
bvdsteeg
bvdsteeg29 apr. 2024 - 9:55
Ook de rente is hoger,
Pietmaarten
Pietmaarten
29 apr. 2024 - 9:21
Ja stel je hebt 1 miljoen klanten dat is op jaar basis toch gemiddeld 50 miljoen per bank winst.ja in de jaren 60 moesten we aan de giro of bank om dat contant geld te gevaarlijk zou zijn. Nu 60 jaar later mag je niet eens meer contant geld hebben cq mee betalen want nu is het op eens om zwartgeld en moet je gaan bewijzen waar je het aan besteedt en aan wie.wie zijn nu eigenlijk de grootste dieven in deze wereld.juist uw bank.zei lachen zich een slag in de rondte.want nu kunnen zij eindelijk uitmaken wie wel of geen geld heeft.je bankgeheim is weg.
1 Reactie
Pietmaarten
Pietmaarten29 apr. 2024 - 9:23
O in brazilie 8,5% rente op je spaarrekening bijschrijving iedere maand en bij alle banken is dit gelijk.
Ernst1315
Ernst1315
29 apr. 2024 - 9:18
Waar kan de consument een verhoging doorvoeren? We houden steeds minder over.
AvR21057
AvR21057
29 apr. 2024 - 9:08
Miljarden per kwartaal winst. De klant afknijpen met de rente op je spaarrekening en de maximale rente berekenen op rood staan. Welkom in Nederland.
lonius
lonius
29 apr. 2024 - 9:03
belachelijk deze verhogingen. De winst klotst tegen de plinten en de bonussen voor directie en commissarissen vliegen de pan uit.
BNNVARA LogoWij zijn voor