Het zebrapad is een Engelse uitvinding. In de jaren veertig werd daar geëxperimenteerd met voetgangeroversteekplaatsen. De zebra’s die toen aangelegd werden, waren geel-blauw gestreept. Later werd de zwart-witte kleur afgesproken, maar er is ook gedacht om ze rood-wit te maken.
In 1949 werden op duizend plaatsen in Engeland deze zebra’s aangebracht. Ze waren een aanvulling op de al bestaande oranje knipperbollen die in Engeland al sinds 1934 bestonden. Ook in Nederland werden deze knipperlichten op een zwart-wit gestreepte paal gebruikt.
De naam van de paal was in Engeland Belischa Beacon. Genoemd naar de minister van transport: Leslie Hore Belisha.
In Nederland is men ook in 1949 met zebra’s begonnen. Waar de eerste zebra’s lagen is niet meer bekend volgens Veilig Verkeer Nederland.
Hoe men moest handelen bij een zebrapad werd pas in 1957 ingevoerd. Er kwam een wettelijke regeling ter bescherming van overstekende voetgangers. Automobilisten moeten voetgangers en gehandicaptenvoertuigen voorrang geven als ze op een zebra oversteken of op het punt staan dat te doen.
Het zebrapad was nodig omdat het aantal auto’s na de Tweede Wereldoorlog snel toenam.
Lees meer
Reacties (13)
Mooie foto en info!
Enne...voorzichtig met oversteken!
Goed gezien, en mooi opgeduikelde geschiedenis,
jij bent 'n lerares zo te lezen !
Lieve groet, Marjon
Moest wel even schakelen bij C-bra. Is vlg. mij heel iets anders ;) Cup C ?
Bedankt voor je reacties, je was er snel bij.
Lgr. Helga
mooi tafreel.
Hg
Frieda
L.gr.hennyP.