Elk jaar vallen wolken van deze "vliegjes" een enkele struik, een Pieris soort, aan. De blaadjes verliezen kleur en vallen af. Hele wolken vliegen op als je de struik schut.
ik kan nergens ook maar iets vinden. Ze zijn ca. 3 mm groot
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
Toch kan de pieris japonica dit heel goed overleven, dat blijkt ook wel uit het feit dat de struik het dit voorjaar heel goed deed, ik heb er jarenlang ook tig van die mooie diertjes in gehad (dit jaar minder gezien) en dacht in eerste instantie dat dit het einde van de struik zou zijn.
Maar is helemaal goedgekomen!
ellisb
Beste Jeanette,
Heel erg hartelijk bedankt voor deze herkenning. Het is inderdaad een piepklein en mooi diertje, maar ja, wel gaat die mooie Pieris er aan onderdoor. Net dit jaar dacht ik dat ik ervan "af" was, de struik deed het heel mooi dit voorjaar. Maar nee hoor, ineens zie ik weer die vlekkerige verkleuringen en bladuitval en ja hoor, zwermen wantsjes (dus).
Ik lees nu dat het zo langzamerhand de vorm van een flinke plaag aan het aannemen is. En inderdaad juist op de Pieris Japonica.
Heel erg blij met deze informatie !!
jeanette
Ja, een prachtig wantsje met een exotische naam:Stephanitis takeyai, dat zijn Japanse afkomst verraadt. Je vindt ze inderdaad op struiken als Pieris en zelf vind ik ze veel op de onderkant van het Rhododendronblad.
Hier kun je er iets meer over lezen:
http://www.gardensafari.net/nl_picpages/stephanitis_takeyai.htm
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
Maar is helemaal goedgekomen!
Heel erg hartelijk bedankt voor deze herkenning. Het is inderdaad een piepklein en mooi diertje, maar ja, wel gaat die mooie Pieris er aan onderdoor. Net dit jaar dacht ik dat ik ervan "af" was, de struik deed het heel mooi dit voorjaar. Maar nee hoor, ineens zie ik weer die vlekkerige verkleuringen en bladuitval en ja hoor, zwermen wantsjes (dus).
Ik lees nu dat het zo langzamerhand de vorm van een flinke plaag aan het aannemen is. En inderdaad juist op de Pieris Japonica.
Heel erg blij met deze informatie !!
Hier kun je er iets meer over lezen:
http://www.gardensafari.net/nl_picpages/stephanitis_takeyai.htm