Zoutwinning in waddenzee
Koos Dijksterhuis is erg tegen zoutwinning vanuit de bodem in de Waddenzee.
Hij somt een aantal nadelen op, de bodem gaat verzakken, de boortoren verjaagt de vogels en vervuilt het uitzicht.
Nu wordt er in Twente al een eeuw zout gewonnen uit z.g. zoutkoepels, nooit hoor ik iets over bodemdaling of aardbevingen daar.
Vaak worden oneigenlijke argumenten gebruikt om economische activiteit in natuurgebieden tegen te houden.
Het nieuwste voorbeeld is nu windmolens in het IJsselmeer, deze gaan de visstand nadelig beïnvloeden, van de vogels gehakt maken en alweer het uitzicht bederven.
Men heeft het dan over horizonvervuiling, als we nu eens beginnen het horizonverfraaiing te noemen dan lijkt het al een stuk beter.
Hij somt een aantal nadelen op, de bodem gaat verzakken, de boortoren verjaagt de vogels en vervuilt het uitzicht.
Nu wordt er in Twente al een eeuw zout gewonnen uit z.g. zoutkoepels, nooit hoor ik iets over bodemdaling of aardbevingen daar.
Vaak worden oneigenlijke argumenten gebruikt om economische activiteit in natuurgebieden tegen te houden.
Het nieuwste voorbeeld is nu windmolens in het IJsselmeer, deze gaan de visstand nadelig beïnvloeden, van de vogels gehakt maken en alweer het uitzicht bederven.
Men heeft het dan over horizonvervuiling, als we nu eens beginnen het horizonverfraaiing te noemen dan lijkt het al een stuk beter.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
Ter info. In Twente wordt al decennia zout gewonnen uit honderden cavernes in een relatief dunne zoutlaag op ongeveer 400 meter diepte. De zakking bedraagt hier enkele decimeters, afgezien van hier en daar een sinkhole. Men studeert hier al jaren op de bedreiging van bodemdaling voor bijvoorbeeld industrieterreinen. In het noorden gaat het vooral om diapieren met mogelijk andere, meer ingrijpende bodemverschijnselen.
Voor wat betreft windmolens: ik zie ze overal en al ben ik helemaal voor minder belastende energiewinning: horizonverfraaiing is het absoluut niet! integendeel.
Daarbij zijn natuurgebieden van onschatbare waarde! er is al teveel verdwenen.
Het roept wel vragen op: is het materiaal waarvan windmolens worden gemaakt milieuvriendelijk? in hoeverre en hoelang zijn ze bestand tegen zout water? wat gebeurt er in het water als ze er niet tegen bestand blijken te zijn? hoeveel energie en geld kost het om al die windmolens te fabriceren en te onderhouden? op een gegeven moment zijn de windmolens aan vervanging toe, wat wordt er gedaan met al die exemplaren en in hoeverre is dat milieubelastend?
M.a.w.: het is niet zo dat het bij windmolens uitsluitend om schone energie gaat! dus om er nu een sprookje (horizonverfraaiing) van te maken is nogal over de top.