Worteldoek??
Wij hebben in onze tuin veel padden, salamanders en een egelfamilie. Het geheel vraagt echter ook onderhoud. Om dat laatste wat makkelijker te maken is ons geadviseerd de borders te bedekken met worteldoek en daar overheen houtsnippers. Ik vraag mij af wat het effect hier van is op de aantrekkelijkheid van onze tuin op deze dieren.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (8)
En over worteldoek,dat kan andere doeleinden hebben, maar niet i.pv.
Boomschors is heel leuk voor paadjes,heb ikzelf ook, maar dit verteert en als je het niet bijhoudt kan het een modderpoel worden met veel regen.
Zelf houd ik van mos dus het meeste laat ik zitten.Bodembedekkers zou het makkelijkst zijn, maar vraagt toch onderhoud ,o.a.penningkruid,maagdenpalm, bollen als bosanemoon.etc.
succes Michelle
Ik vind tuinen hartstikke leuk Michelle, om naar te kijken..........
In mijn buurt is een landgoedachtig park waar ik veel kom. Van de route er naar toe, ken ik alle tuinen. Weet wat waar staat. En zie als de mensen er wat nieuws hebben geplant. Dus veel te fotograferen!
Groet, Minke.
Maar ik leef me uit in de tuin!
Groeten Michelle
NB: ik sprak vanmiddag een man die hier iets verderop woont. Zijn tuin is door een hoveniersbedrijf helemaal leeggehaald en gaat betegeld worden. Ook komt er een border. Hij komt zelf uit een familie van bloementelers uit de bollenstreek en weet wel het eea over planten/tuinen. Ik vroeg dus, met mijn nieuwe kennis, of hij ook worteldoek gaat gebruiken. Hij zei me: nee, het effect hiervan is echt niet zo groot als er gezegd wordt. En als je het hebt over mos tussen de tegels: die hebben zulke korte wortels dat je het er zo uittrekt.
In zijn tuin lag ook (oud) worteldoek: het was doordrenkt met kattenpis......
En ook hij had het over bodembedekkende planten als een beter alternatief.
Ik ben alleen een boodschapper, heb geen eigen ervaring.
Groet, Minke.
Ja, apart Jeanette dat dat niet in me opkwam......... Maar dank je!
Ik begrijp nu het nut van die worteldoek als je het hebt over het onder grind en tegels leggen. Thuis bij mijn ouders hadden we altijd wel een tuin en ik herinner me het klusje van de naden tussen de tegels schoonmaken, bah, takkewerk!
Maar het voor je borders gebruiken: dan moet je overal gaten knippen waar je je planten hebt staan? En dat allemaal om "onkruid" te voorkomen? Pfffffff....
Nee, ik ken de situatie van de vraagsteller ook niet. Tijdgebrek, leeftijd-of gezondheidsklachten kunnen natuurlijk maken dat tuinonderhoud een probleem worden.
Maar je advies om met bodembedekkers te werken vind ik, al is het maar gedeeltelijk, iets om over na te denken!
Groet, Minke.
En jij bent zo handig in googelen, Minke! Hier kun je er iets over lezen.
Ik ken de situatie van vraagsteller niet en kan er dus niet over oordelen, maar je kunt het jezelf wat makkelijker maken door anders met je tuin om te gaan....Wat is belangrijk in je tuin.... moet het ''netjes'' zijn..... of mag de natuur een beetje zijn gang gaan zodat het voor beide partijen veel aantrekkelijker wordt.
Als de natuur je lief is, zou ik geen worteldoek gebruiken. Je kunt er ook bodembedekkers in zetten zodat de grond bedekt is en de vestiging van het zgn. ''onkruid'' ( als dat al bestaat...) tegen te houden. Gelijk schuilplaats voor veel insecten en andere beestjes.
Uh, ik heb geen tuin..... Waar is dat worteldoek (???) met houtsnippers goed voor?
Groet, Minke.
Voor de egel zal het minder aantrekkelijk worden, want die graven zich vaak in. Worteldoek zal dan vermoedelijk een belemmering vormen. Padden en salamanders vinden misschien nog een plekje elders.
Jammer dat de borders plaats moeten maken voor worteldoek en houtsnippers.....Er zijn ook nog allerlei andere kleine bodemdieren waarop het mogelijk een negatief effect heeft. En zeker voor allerlei bloembezoekende insecten......en daarmee weer op de vogels.....
Eventueel kunt u voor de egel een egelhuis plaatsen; kant en klaar te koop of zelf te maken. Op internet worden er verschillende soorten aangeboden.
Dit is wel een goede tijd om er een te plaatsen, want de egel zoekt dan weer een goede en droge overwinteringsplek.