Wie neemt de mol mee?
Ik gooi een dode mol op een pas ingezaaid weiland in de gedachte dat er wel een dier is die hem opeet. De mol lag netjes op zijn rug. De volgende dag zie ik dat het kontje wat in de grond is weggezakt en een dag later zit de helft al onder de grond. K;ene hoopjes grond vormen zich inmiddels al om zijn lijf. Nieuwsgierig geworden had ik hem eerder al er even uitgetrokken om te kijken of er soms mieren aan zaten maar niet gezien. Ook verder helemaal geen vraat te bekennen. Wie doet dit? Ik kan zelf maar 1 ding bedenken is een kever? Maar als dit zo snel gaat dan moet je er daar toch tenminste eentje van zien? Wie doet dit?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (9)
Je bent een geluksvogel! Lekker van genieten.
Dank voor alle info. Erg interessant. Net schuift er weer een ringslang voorbij. Ik vraag me af waar ik beland ben!
Goed zo; er zijn er vast meerdere in de buurt want in zijn eentje lukt dat nooit. Onder het dode beeste leggen ze vaak een broedkamer aan. Als je ooit dieper zou graven zou je die op enig moment wel kunnen vinden, maar je kunt ze misschien beter de rust gunnen.
Als je op verschillende momenten zou gaan kijken kun je er vast ook nog andere soorten doodgravers in de buurt vinden. Vaak zitten ze ook helemaal in het beest; weer andere beestjes gebruiken de vacht en knagen aan de botten . Zo wordt alles weer nuttig gebruikt en opgeruimd! Heb hier meerdere lijkprojectjes gevolg en het is erg leuk en interessant
Ik kon het niet laten en heb toch de mol een pootje gelicht. Ondanks dat de mol in amper 3 dagen tijd onder de grond verdwenen is vond ik maar 1 doodgraver en zelfs hij hield zich nog dood.
Ja, op je laatste foto staat inderdaad - duidelijk herkenbaar!- een Meikever.
Op de rood gekleurde linkĀ“s die ik eerder heb bijgevoegd kun je afbeeldingen en info lezen over de doodgravers.
De Doodgravers kunnen door middel van hun grote antennes een dood beest ruiken.Ze graven onder het dode beest de grond weg zodat die steeds lager zakt. Jammer dat je het niet goed kunt volgen want het is echt wel interessant. Maar je kunt er in ieder geval een filmpje ( zie de rode link bij reactie van 19.18) over bekijken en als je nog wat meer info opzoekt krijg je er een aardig beeld van.
Hier en hier ook nog artikeltjes over de Doodgraver.
En nu maar rustig slapen in je tent in de hoop dat er geen enge doodgravers onder jullie actief worden....
Meikever?
Hoi Jeanette. Dank voor je antwoord. Ik ben dan nog wel benieuwd of deze dan al in de grond zitten of dat ze door de ontbindingslucht worden aangetrokken ? Maar goed. Ik ga ook is even lezen. Omdat het pas ingezaaid land is EN niet van mij ga ik maar niet verder onderzoeken. Bij toeval???? vloog deze tor net onze tent binnen. En met enige drang van mij kon ik met hulp van mijn vrouw deze foto maken. Is dit er soms eentje? Een betere foto kreeg ik geen tijd voor. Dat heeft dan weer met mijn ega te maken.
Vaak moet je even zoeken om die kevers te vinden; ze eten het beest van binnen op. leggen er hun eitjes in en het loont de moeite om er eens een poostje bij te gaan zitten observeren.
Hier nog een filmpje daarover.
Ja, dat zal het werk van Doodgravers (Nicrophorus) zijn.
Die graven een lijkje zo veel mogelijk in.
Als ik ooit een dood beestje vond, leg ik dat op een speciale plek hier en met iets van gaas er overheen, neer. Zo interessant om dan het proces te volgen hoe verschillende soorten Aaskevers, maar ook heel veel andere beestjes (en schimmels en bacterien) er gebruik van maken en afbreken.
(