Wie heeft deze specht begraven?
Donderdagavond 17 juni trof Jakoba Gräper-Niemeijer deze dode grote bonte specht begraven aan in haar tuin: "Omdat ik dat heel bijzonder vond heb ik foto’s gemaakt en heb ik contact met jullie gezocht. Ik vroeg mij af of er wellicht een ander dier bij betrokken is geweest die de specht zo heeft begraven. Gisteren was ik de hele dag weg en heb ik niet meer kunnen kijken. Kom ik vandaag bij de plek waar ik donderdag de specht vond, is de specht weg en is er nog slechts een kuiltje zichtbaar. Is er iemand die hier iets over kan zeggen?"
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (1)
Hoogst waarschijnlijk zijn Aaskevers (Silphidae) hier aan het werk geweest. Die leven van en op dode dieren . De voor hun voortplanting strikt aan aas gebonden kevers voeden zich niet alleen met aas maar ook met de daarop aanwezige maden.
Kadavers worden gelokaliseerd met het reukzintuig in de antennes en- in minder mate- in de palpen.
Binnen de Aaskevers zjin twee groepen (onderfamilies) te onderscheiden: De Silphinae en de Nicrophorinae. Die laatste zijn de zogenaamde "Doodgravers" (in Nederland alleen het geslacht Nicrophorus).
Ze begraven het kadaver om concurrentie met vliegen te vermijden. De grond wordt onder het kadaver weg gegraven zodat het geleidelijk in de bodem zakt. Er omheen wordt een ruimte geschapen waarin het paar zich kan bewegen.
In dit geval is een Gr. b.specht wel een vrij grote prooi, maar ik heb hier dat proces ook eens gevolgd met een dode mol, die ook ongebruikelijk groot is (gebruikelijker is maatje muis).
Na de paring zet het vrouwtje eitjes af in een gang die naar het kadaver leidt. De daaruit komende larven (na 4-6 dagen al! worden met geluid naar het aas gelokt. Dat geluid wordt voortgebracht door bepaalde bewegingen met het achterlijf.
Bij het aas aangekomen worden de larven actief gevoerd met voorverteerd, vloeibaar aas.
bron: De Nederlandse Aaskevers. Entomologische tabellen.
Hier is er meer over te lezen.
En hier een zeer illustratief filmpje over de voortplanting van Doodgravers (hele filmpje is 15 minuten, de link start op min 7:00, waar het graven begint).
Is in het Duits, maar ook al zou dat een probleem zijn, is het door alleen al te kijken geweldig om te zien. Het is zó prachtig en duidelijk gefilmd.