Wie gelooft de milieuclubs die alle (kolencentrales) centrales willen sluiten?
De milieuclubs willen dat we onze Nederlandse kolencentrales sluiten, want zeggen ze, "dan daalt onze CO2 uitstoot".
Maar in werkelijkheid verplaatst onze CO2 uitstoot naar Duitse centrales, want onze stroom kopen we op de markt van energi ebedrijven, die weer de goedkoopste stroom inkopen, ergen s in Europa.
Velen doen mee met stroom veilingen, en kiezen onbekommerd de laagste prijs, dus stroom met CO2 uitstoot.
Bij de klimaat conferentie COP23 besetten ca 1000 milieuactivisten een Duitse kolenmijn, met als boodschap dat die dicht moet, de publieke omroep besteedde er veel aandacht aan, en loog mee met de activisten.
Maar die mensen, willen dus onze kolencentrlaes sluiten, en overstappen op Russicha aardgas, want zij helpen geen enkele extra windmolen te bouwen.
Hun verhaal is, dat als we de centrlaes sluiten, de windmolens harder nodig zijn, dus vast wel gebouwd worden.
Maar op die manier betalen huishoudens de hoogste prijs, en alle SDE subsidie.
De omgekeerde manier werkt veeleffectiever en veel goedkoper voor huishoudens.
Laat alle centrales open, en laat ze concurreren om de beste klimaat neutrale stroom. Leg ze de verplichtgn op om bij alle centrales CCS2 toe te passen. Daarbij vangt de centrlae de CO2 af, en zet die direct om in een vaste stof, met het mineraal Olivijn. Er zijn gheen lege gasvelden en lange gasleidingen meer nodig.
Elke kolencentrale zet zijn berg steenkool om in zand en magnesiumcarbonaat. Die stof kan natuurzand in beton vervangen.
Met CCS2 heeft een centrale geen schoorseeen meer nodig.
En belangrijker, de milieuclubs krijgen veel sneller CO2 reductie dan wachten op meer gesubsidieerde windmolens.
Wie geloof je?
- de milieuclubs die onze CO2 uitstoot naar Duitsland willen verplaatsen
- Of de techniek waarmee we alle centrales kunnen verplichten HIER en NU hun stroom klimaat neutraal te maken
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
het valt mij op als redelijk hoog opgeleide technicus , dat er tav een aantal punten, volksvertegenwoordigers en milieuverenigingen, het nuchtere verstand slecht gebruikt wordt en er wijnig parate kennis is op dit milieupunt. Het huiswerk wordt slecht gemaakt en men beknibbelt op tienden van procenten en is vaak het grote overzicht kwijt. Zie oude auto's en luchtvervuiling, maar alle auto's op de weg, zie weg naar Almere, staan al weer vol, ipv met de trein wordt al gauw van toepassing op een ander!
Ja hoor nou hebben die milieuclubjes het weer gedaan.
'do not kill the messenger'.
Weet je wat het is? Dat hele gezanik rond de term Co2 is inmiddels een heel groot zinloos nietes-welles spelletje geworden.
Het is uiteraard voor de klimaat-ontkenners en inmiddels ook voor de milieuclubs lekker makkelijk om het grote publiek iets voor te houden dat ze ergens over kunnen discuseren en vervolgens ook iedereen doodgooien met steeds weer andere cijfertjes/statistieken/beleid/rapporten waardoor niemand meer echt weet hoe of wat en dan zeer cynisch wordt in zijn denken.
Dat klimaat komt toch niet meer goed, wat mij belangrijker lijkt te voorkomen is de vervuiling van lucht/water/voedsel dat die kolencentrales en zware-industrie met zich mee brengt. Ja ook tot in jouw achtertuin hoor.
Naast CO2 hebben kolen andere giftige emissies als kwik en NOx die schadelijk zijn voor natuur. Ondanks de vele nadelen blijven kolen economisch enorm aantrekkelijk voor energiemaatschappijen. Dit omdat ze nog in overvloed beschikbaar zijn tegen een goede prijs. Kolencentrales produceren 40% van onze elektriciteit in Nederland.
Uiteraard moet dit (óók) door de héle EU samen geregeld gaan worden zodat die praktijken zoals vermeld in het eerste bericht serieus behandeld worden.
Daar heb je wel een goed punt volgens mij, laat ze inderdaad maar de concurrentie aangaan. Ondertussen doe ik gewoon mijn best om zelf minder energie te gebruiken. Ik vind het moeilijk om nog iemand te geloven of te bepalen wat waar is of niet. Als we met zijn allen wat minder stroom gebruiken en wat meer zelf opwekken, dan gaat die centrale vanzelf al dicht wegens gebrek aan klandizie (ik blijf een optimist).
Ik persoonlijk geloof nooit wat van die millieuclubs. Eigenbelang en de waan van de dag spelen in hun standpunten een grotere rol dan werkelijk meetbare en daarmee verdedigbare standpunten.
Om het bovenstaande verhaal nog wat erger te maken:
onder druk van diezelfde milleuclubs stopte Duitsland onder mutti Merkel stante pede met atoomenergie, waardoor het land (en een groot deel van europa) nu afhankelijk is geworden van steen- en bruinkoolcentrales. Dus ...