Welke vogel is dit?
Goedenavond,
Vanmiddag in de tuin een prachtig tafereel van een roofvogel(tje) die een andere vogel zat op te peuzelen. Hoe hij 'm heeft gevangen weet ik niet, maar het smaakte best.
Nu zit ik te zoeken welke vogel het was en hou het vooralsnog op een mannetjes sperwer, maar vind de match met gevonden afbeeldingen niet 100%. Daarnaast vraag ik me af hoe zo'n vogel aan een ringetje om zijn poot komt.
Kan iemand mij verder helpen?
Bij voorbaat dank!
Vriendelijke groet,
Edward Visser

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
tsjong..... grappig hoor. nooit geweten!
Nu zie ik de ring ook.
Dat ringen wordt door bevoegde ´ringers´ gedaan om meer inzicht te krijgen in het leven van de sperwer waardoor ze beter beschermd kunnen worden. Er wordt gekeken naar de roofvogelstand, maar ook naar de broedprestaties. Bij het broedsucces van roofvogels spelen externe factoren een grote rol.
Hier is er meer over te lezen.op de site van een van de Roofvogel Werkgroepen..
En hier een filmpje over het ringen.
en natuurlijk bedankt voor je snelle reactie! :-)
tsjonge..... uitgekookte beestjes ;-)
Hier een uitvergroting van een andere foto. Is zo'n sperwer dan gevangen geweest? Of gefokt? Of komt 'ie bij mensen weg?
Dat is inderdaad een man Sperwer - Accipiter nisus.
Sperwers komen nu vaak naar tuinen toe, want daar worden de tuinvogels bijgevoerd en/of vinden er natuurlijk voedsel.. En de Sperwer heeft vogels op zijn menu staan en moet daar hard voor werken.
De prooi vangt hij met zijn klauwen. Vrouw Sperwer is groter dan het mannetje en vangt ook prooien ter grootte van een duif; het mannetje slaat kleinere vogels.
Op deze foto kan ik geen ringetje om de poot ontdekken.
Hier een filmpje over hoe een man sperwer een mus slaat.