Zou het een Erinchium kunnen zijn? (misschien fout geschreven)
rijswijk
Wel, jij bevestigt dus het verhaal over de holle/niet holle wortel (word er wel eens door mensen op gewezen dat ik niet alles wat op internet staat moet geloven......)!
Zoals je het verschil in bloemvorm omschrijft lijkt de grote klit inderdaad het meest aannemelijk.
Dus misschien toch meegelift met die Schotse Hooglanders?
Groet, Minke.
NB: las ook je antwoord ivm de klipbloem. Onthoud je tip mbt tot het google-en.
zwarteibis
Grote klit staan bloemen bij elkaar in schermvorm, kleine klit meer aarvormig(bloemen tegen stengel aan)
zou bij deze dus aan grote klit denken, , uitsluitsel geeft merg in onderste rozetbladeren bij grote klit, ontbreekt bij gewone
mboshogg
Ik denk dan dat het de Gewone Klit betreft, omdat dit in Friesland is. Volgens een beschrijving zou de Grote Klit vooral bij de grote rivieren voorkomen...
beetje uit de richting dus. Maar kan natuurlijk altijd meegelift zijn met enkele bewoners (Schotse Hooglanders).
rijswijk
Ik weet het ook niet. Wat foto's op internet van de gewone en de grote klit bekeken en denk...?
Kwam een site tegen "Stadsplanten Breda" en daar stond:
lastig om ze te onderscheiden. Ze groeien op dezelfde plekken en de gewone klit zou zo variabel in uiterlijk zijn, dat het erg moeilijk is ze uit elkaar te houden. Op die site wordt gezegd dat het eigenlijk alleen met zekerheid vast te stellen is door ter hoogte van de voet van de plant de steel bij een rozetblad af te snijden en te kijken: is de steel hol dan is het de gewone, is de steel niet hol dan is het de grote.
Weet dus niet uit eigen kennis of dit waar is: persoonlijk zou ik het op klit houden................ En gewone of grote??
Groet, Minke.
jeanette
Mooie Atalanta...
Ik durf niet te zeggen welke soort Klit....kijk maar eens bij de soorteninfo op de link hieronder....
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
Zoals je het verschil in bloemvorm omschrijft lijkt de grote klit inderdaad het meest aannemelijk.
Dus misschien toch meegelift met die Schotse Hooglanders?
Groet, Minke.
NB: las ook je antwoord ivm de klipbloem. Onthoud je tip mbt tot het google-en.
zou bij deze dus aan grote klit denken, , uitsluitsel geeft merg in onderste rozetbladeren bij grote klit, ontbreekt bij gewone
beetje uit de richting dus. Maar kan natuurlijk altijd meegelift zijn met enkele bewoners (Schotse Hooglanders).
Kwam een site tegen "Stadsplanten Breda" en daar stond:
lastig om ze te onderscheiden. Ze groeien op dezelfde plekken en de gewone klit zou zo variabel in uiterlijk zijn, dat het erg moeilijk is ze uit elkaar te houden. Op die site wordt gezegd dat het eigenlijk alleen met zekerheid vast te stellen is door ter hoogte van de voet van de plant de steel bij een rozetblad af te snijden en te kijken: is de steel hol dan is het de gewone, is de steel niet hol dan is het de grote.
Weet dus niet uit eigen kennis of dit waar is: persoonlijk zou ik het op klit houden................ En gewone of grote??
Groet, Minke.
Ik durf niet te zeggen welke soort Klit....kijk maar eens bij de soorteninfo op de link hieronder....
http://waarneming.nl/soort/info/6307