Welke knabbelaar heeft de witte kolen opgepeuzeld?
Op 26 november wilde ik de twee witte kolen in het moestuindeel van mijn tuin op volkstuinpark Water-Land in Almere oogsten. Tot mijn verbazing waren de kolen tot op de stam uitgepeuzeld. Hier en daar lagen nog wat snippers alsofde kool in een keukenmachine was gesneden. Nu komen er wel eens reeën in de tuin maar geen voetafdruk te bekennen. En heel bijzonder is dat de ernaast staande savoyekool (Bloemendaalse gele) met zacht blad gespaard was gebleven evenals de 4 spruitkoolplanten twee bedjes verderop.
Welke knabbelaar ( ik schaar hem/haar voor het gemak maar onder de zoogdieren) kan dit op zijn geweten of menu hebben gehad? Het gaas rond de tuin is opgetrokken om bijvoorbeeld egels toegang te geven maar reeën af te schrikken. De vos maakt hier dankbaar gebruik van, maar die verdenk ik niet.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (10)
Ben er bijna zeker van dat de kool door de woelratjes is opgegeten
Gebeurd bij mij op de tuin ook
Ed Verschoor
Ziet er uit als werk van de eekhoorn
In mijn moestuin kunnen duiven behoorlijk schade aanrichten; ze duiken letterlijk in de (boeren)koolplanten. Verder kan je denken aan knagers: ratten, konijn, hazen. Ze vegen geen van allen de boel netjes aan voor vertrek :)
Zouden het reeen kunnen zijn? Complex ligt tegen het groengebied.
Het kunnen natuurlijk ook nog altijd mensen/kinderen zijn........
Groet, Minke.
Wel vraatsporen, maar geen pootafdrukken? Je zou dan een wildval kunnen plaatsen. Dat is een camera voor buiten die op beweging reageert. Maar of dat loont voor twee kolen is de vraag. Voor de prijs van een camera kun je tenslotte heel wat kolen kopen. Door het ontbreken van sporen denk ik aan een basilisk. Als dat zo is, is uiterste voorzichtigheid overigens wel geboden. Zie: https://www.didacteur.be/reistips/wat-te-doen-als-je-een-basilisk-tegenkomt.php
Rupsen of slakken maken er niet zo'n rotzooi van!
kon wel eens konijnen zijn