welke haag
Onze zoon en schoondochter wonen in de Reeshof in Tilburg in het Dongedal
Het plan is zó ingericht dat de schotse hooglanders ook een stukje langs de zijgevel van hun huis lopen.
Onze zoon en schoondochter hebben er ter afscheiding een hek geplaatst met daar tegen aan Hederea
De schotse hooglanders eten hiervan. Of dit kwaad kan is hen niet bekend, maar misschien heeft iemand een idee wat ze er wel neer kunnen zetten, waarvan ze niet eten ..
Groetjes en alvast bedankt
Marjan
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
Als je gaat kijken welke planten er allemaal giftige stoffen bevatten kom je er niet....
Schotse hooglanders zijn ingezet als jaarrondbegrazers, en lopen in diverse terreinen waar van alles en nog wat groeit. Ze eten vooral gras en kruiden .
Vaak groeit er ook Klimop in bomen... en weten de beesten zelf wel wat ze wel of niet moeten eten.
Bijv. ook tav van Eikels....De eikels zijn rijp en de koeien eten er graag van . Wie het eten van eikels opzoekt op google ziet discussies over de gevaren van eikels, omdat de niet rijpe groene eikels giftig zijn. Maar geen zorgen, er is maar weinig in de natuur wat bijgestuurd hoeft te worden door mensen.Alleen de rijpe eikels kun je eten, maar dat weten de slimme koeien zelf wel
Ik zou daarom toch echt eerst eens informeren bij de Gemeente; zij zijn de beheerders en verantwoordelijken. Zij weten bovendien dat er een aansluitende woonwijk is waar mensen van alles planten, dus...
Hulst werd vroeger ook als erfafscheiding gebruikt, blijft groen , en zou een overweging kunnen zijn...maar de vraag is of de klimop niet kan blijven. Navragen dus.
Om het - eerder aangehaalde -Jakobskruiskruid dat in terreinen staat, lopen ze gewoon heen en eten er niet van. Het gevaar zit in het hooi....dat in gedroogde toestand niet wordt herkend. Maar daar ligt de verantwoordelijkheid bij de beheerder die er voor moet zorgen dat er - indien dat nodig is- gecertificeerd hooi wordt gebruikt.
Bijna alle hagen hebben giftige delen, misschien zou beukenhaag of meidoorn een optie zijn, maar zoals ik al schreef, staat het landschap vol met de allergiftigste planten voor grote grazers, zoals Jacobskruiskruid, scherpe boterbloem, heermoes enz. en de Schotse hooglanders grazen hier al jaren. Ik maakte me daar ook zorgen om, maar het lijkt toch dat ze weten wat en hoeveel ze van een plantensoort kunnen eten. Je mag ze echter niet voeren. Ik vind het prachtige beesten en het valt me op dat ze gedurende het hele jaar kalfjes krijgen. Nu lopen er ook echt jonkies tussen! Gr. Ingrid
Maar ze willen graag een gewas waarvan ze niét eten ook omdat ze dat stuk dicht willen hebben ivm inkijk...
Ik ga het er even bekijken...
Ja een prachtig project...
Lijkt mij het handigste als daarover contact wordt opgenomen met de beheerder van het Dongevallei, in dit geval de gemeente Tilburg, Marjan.
Hier en hier is er meer over te lezen. Zij kunnen vast een goed advies geven.
Mooi initiatief, een natuurgebied in de stad!