watergentiaan
Vorige week beloofde ik Minke terug te gaan naar de plek waar ik de watergentianen met de gevlekte bladeren vond.Hierbij een foto van vandaag. De vlekken zijn duidelijk aanwezig. Bij bladeren die naar het einde van hun bestaan drijven, zie je dat de vlekken beduidend donkerder worden. Ik zag op plaatsen waar alleen maar bladeren dreven en geen gentianen bloeiden wèl egaal groene exemplaren, maar ze waren ver in de minderheid.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
Ik geef toe dat de bladeren bij de tweede foto gegroeid lijken, maar dat was niet het geval. Ik ben voor die foto over een afrastering geklommen zodat ik er dichterbij kon komen, dat vertekent het beeld blijkbaar. Die eerste foto was met telelens gemaakt en de tweede met een 90mm macro. De vlekken waren wèl vervaagd.
Leuk dat er weer iemand een impuls in dit vraagstuk geeft!
Ik heb op mozaiekvirus gegoogled. Zie hier wel een wat minder duidelijk patroon en niet met name langs de bladranden. De vlekken bij het mozaiekvirus zijn meer bruin/geel en niet zwart. Heb je ook de eerdere foto die Roel (ongeveer een week voor deze foto gemaakt) op deze site zette gezien? Daar is het zwart langs de bladranden nog beter te zien. Stuur de foto (hoop met Roels toestemming) effe mee.
Wat me wel lijkt: de bladeren lijken intussen gegroeid en de bloemen blijven gewoon bloeien!!!!!
Groet, Minke.
Net een reactie geschreven en verstuurd, maar blijkbaar niet aangekomen?
Wat leuk dat je teruggegaan bent! Ik zie op deze foto nog steeds bloemen bloeien, de bladeren zijn in doorsnee groter dan op je eerdere foto en ik vind de donkere randen minder donker en geprononceerd. Ook nog op sites gekeken van vijver/waterplanten liefhebbers en die schrijven nogal eens: blad: groen met bruine vlekken. Je zou misschien moeten denken dat de donkere randen niet ontstaan bij het uitbloeien maar bij het begin van de bloei en dan langzaamaan vervagen?
Misschien nog eens informeren bij zo'n vijver/waterplantensite?
Het is nog niet klip en klaar, maar wel boeiend om te volgen,,,,
Dank voor het delen!
Groet, Minke.