Wat te doen met vos
Ik heb sinds enkele weken een vos in mijn tuin rondlopen. Hij heeft een hol achter in mijn tuin gegraven. Hij loopt ook overdag rond in de tuin en om mijn huis. In het weekend heeft hij rond half 12 s'avonds een voorbijfietsend meisje achterna gerend en proberen te bijten! De vos ziet er op het eerste oog gezond uit. Wat te doen in dit geval? Bvd.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (9)
vos in de tuin, nauw dan zijn de muizen en ratten snel verdwenen.
Zoals eerder gesteld op dit forum, geniet ervan en maak er geen hetze van.
Wat betreft de camera, als daar 8 batterijen in passen, verwissel eerst 4 en vul die aan met volle voordat de andere 4 eruit gaan. Dan blijft de data goed.
Ik denk ook dat het nog een jong dier hier gaat. Dat achter meisje aangaan en bijten, nou zal dat wel meevallen, waarschijnlijk is ze voornamelijk geschrokken. Maar ik denk dat de vos binnen enkele weken verder trekt , of misschien is hj daar nu al mee bezig ;-) En tjah ook is het natuurlijk zo dat er vossen hier in het wild leven en die ook hun plekkie moeten vinden, al word dat steeds lastiger omdat we ze nergens blijkbaar willen hebben.
Is dit geen hetze-verhaal? Een vos gaat normaal gesproken echt niet achter
mensen aan! Meng de overheid er niet in want die is al gauw bereid om een
heksenjacht op deze mooie leuke dieren te organiseren!
Vraag liever een dierenarts, die tegelijk ook natuur- en dierenvriend is!
Wij hebben ook een vos hier maar die laten we met rust. Inderdaad moet je ze
niet proberen tam te maken. Kraaien hebben er ook een handje van om lastig
te worden als je ze met hapjesw verwent! (Mensen trouwens ook,,,)
Deze vos moet niet teveel aan mensen gaan wennen. Ik adviseer de vos te verjagen, zodat het dier zo snel mogelijk een rustige plaats opzoekt om te wonen. Zodra deze dieren geen angst vertonen voor mensen kunnen ze vervelend opdringerig gedrag laten zien.
Hierbij een foto overdag v.d. vos
We hebben roofdier-expert Jaap Mulder om advies gevraagd. Dit is zijn reactie: "Van vossen in de tuin zou je vooral moeten genieten. Je moet ze zeker niet voeren, dat stimuleert alleen maar brutaal gedrag. Gezien de foto's denk ik dat het om een jonge vos gaat, dit jaar geboren. De kans is groot dat dit individu (als dit de 'brutale' is) ergens in de komende maanden vertrekt om elders een eigen territorium te zoeken. Als het inderdaad zo is dat een vos een meisje op de fiets heeft achterna gelopen, dan kan ik me voorstellen dat ze daarvan schrikt. Dat een vos een mens bijt, komt echter uiterst zelden voor, er zijn in west-Europa maar een paar gevallen bekend. Het beste is om in elk geval niet bang te zijn. Vossen zijn vooral nieuwsgierig. Er kan ook geen sprake zijn van hondsdolheid bijvoorbeeld, dat is teruggedrongen tot voorbij Polen, Tsjechiƫ en Italiƫ."
Nee, foto is van nachtcamera, maar na batterijwissel datum niet aangepast.\
Foto is van 18 sept 2017
Deze foto is zo te zien van 2016, klopt dit?