Volgens mij een soort bladluis, zag de eerste een week geleden op de muur, nu zitten er al sinds een dag of 5 een groepje in de mini vijver (levend), voor mij een onbekende soort en gedrag, zou hier graag meer van weten. Gr. Jan
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
Interessant weer Jan ! Fijn dat je dit nog even met ons deelt!
JancoGrave
Vervolg: Het grootste deel van het jaar zijn er alleen vrouwtjes. die jongen krijgen zonder bevruchting (aseksuele voortplanting - parthenogenetisch). Pas in de herfst worden mannetjes gevormd, die vrouwtjes bevruchten, dat is wat ik waarschijnlijk zag, na ongeveer 7 dagen kropen ze via de muur weer naar de buren toe, alleen een gevleugelde bleef achter. Gr. Jan
JancoGrave
Klopt Jeanette, maar nog niet waarom, hoewel ik het mij wel kan indenken, nu ik ze heb kunnen volgen, maar kom hier nog op terug wat ik denk. Gr. Jan
jeanette
@Jan, zie op het forum van waarneming dat men het eens lijkt te zijn met de door mij opgegeven naam.
JancoGrave
Lijkt mij de juiste te zijn, heb het op het forum gezet Jeanette, afwachten maar en alvast bedankt. Gr. Jan
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
Interessant weer Jan ! Fijn dat je dit nog even met ons deelt!
Vervolg: Het grootste deel van het jaar zijn er alleen vrouwtjes. die jongen krijgen zonder bevruchting (aseksuele voortplanting - parthenogenetisch). Pas in de herfst worden mannetjes gevormd, die vrouwtjes bevruchten, dat is wat ik waarschijnlijk zag, na ongeveer 7 dagen kropen ze via de muur weer naar de buren toe, alleen een gevleugelde bleef achter. Gr. Jan
Klopt Jeanette, maar nog niet waarom, hoewel ik het mij wel kan indenken, nu ik ze heb kunnen volgen, maar kom hier nog op terug wat ik denk. Gr. Jan
@Jan, zie op het forum van waarneming dat men het eens lijkt te zijn met de door mij opgegeven naam.
Lijkt mij de juiste te zijn, heb het op het forum gezet Jeanette, afwachten maar en alvast bedankt. Gr. Jan
Inderdaad Bladluizen ( Aphididae), Jan.
Het zou misschien deze kunnen zijn: Macrosiphoniella subterranea
of iets in die richting.
Hier , hier en hier is er meer over te lezen.
Het lijkt belangrijk om te kijken wat voor planten er in de buurt staan.
Zet de vraag voor alle zekerheid nog even op het bladluizenforum van waarneming,.nl., Jan. Ben ook wel benieuwd.