Vraag over kikkers bargerveen
Ik keek zojuist de aflevering van het Bargerveen terug. Hierin worden kikkers geteld adhv de eiklompen.
Want elk vrouwtje legt maar 1x een eiklomp. Maar vervolgens wordt dit aantal verdubbeld voor de mannetjes.
Kan ik hieruit halen dat een mannetje niet twee klompen bevrucht?
Alvast bedankt!
Want elk vrouwtje legt maar 1x een eiklomp. Maar vervolgens wordt dit aantal verdubbeld voor de mannetjes.
Kan ik hieruit halen dat een mannetje niet twee klompen bevrucht?
Alvast bedankt!
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (1)
Via Kennislink stuitte ik op dit artikel dat nav een onderzoek bij Bruine kikkers, interessante gegevens opleverde.
Maar in het Bargerveen komen ook Heikikkers voor en ik weet niet of dit ook geldt voor de Heikikker. en welke kikker werd bedoeld in het programma.
In dit artikel van het kenniscentrum is het volgende over de Heikikker te lezen ( pag.8):
Inventarisatie van eiklompen: In dezelfde periode kunnen overdag ook eiklompen worden gezocht. Eiklompen van de heikikker kunnen verward worden met eiklompen van de bruine kikker. De klompen van de heikikker zijn compacter en kleiner: ze bevatten minder en kleinere eieren. Op basis van aantallen eiklompen kan een inschatting van de populatie worden gemaakt. Inventarisatie van eiklompen kan alleen door zéér ervaren onderzoekers verricht worden.
Meer over het inventariseren van de Heikikker is te lezen op pag. 14. En nog heel veel meer wetenswaardigheden.
Eventueel kun je op het Amfibieenforum van waarneming.nl de vraag even stellen.
Wel eerst inloggen!