Vogelteldag

De hele week de zeldzaamste waarnemingen gedaan:
winterkoninkje, boomkruiper en een sijs!
Dat belooft wat voor de vogelteldag.
Dus vol verwachting zitten we -mijn zoon en ik-
verdekt opgesteld onder het bureau bij het raam, om het komend half uur - het uur U , het moment van de waarheid, het moment suprème- vogels te tellen.
Er gebeurt nog weinig tijdens het al in de voorafgaande dagen vastgestelde fourageermoment. Net als er een goudvink bij de linkerburen de tuin uit vliegt (telt niet) , zet de rechterbuurman zijn haakse slijptol aan.
We stellen het vogeltelmoment uit en houden de boel in de gaten in de hoop dat honderden vogels zullen neerstrijken in onze geprepareerde achtertuin.
Er vliegt een meeuw over. (telt niet)
Op de schuur van de rechterbuurman zitten twee Turkse tortels. (tellen niet)
Het regent inmiddels en de avond nadert rap.
In de berk twee tuinen verder, rukken twee eksters op tegen een gaai. (tellen niet)
Er dartelt een troep meesjes om de sering achter de schutting (tellen niet).
Een koolmees roept "titihi titihi titihi". (onzichtbaar, dus telt niet)
Dan landt er een merel in de tuin.
Mijn zoon en ik kruipen onder het bureau met een 30-regelig schrijfblok en een geslepen potlood.
Ik noteer: 1 merel – 15:47u
De merel werkt de bladeren die ik van het gras had geveegd uit de border, terug het gazon op. Met een sierlijk hupje via de dakgoot verlaat hij daarna onze tuin.
We spieden en speculeren ondertussen over de volgende vogel.
Een kauwtje strijkt neer op de schoorsteen van de achterburen. (nee)
Hoog boven in de lucht trekt de sperwer een streep waardoor een stel houtduiven links en rechts wegduikt. (nee,nee,nee)
Dan zit er plots een meesje in de appelboom. In drie seconden verricht hij een groot aantal handelingen zoals alleen mezen dat kunnen en vliegt dan weg.
Ik noteer: 1 pimpelmees – 16:15u
Twee minuten later blijven er 28 regels onbeschreven. De vogelteldag is voorbij. We appen de Vogelbescherming de opbrengst. Om 16:30u neem ik een opvallende signaalkleur waar in de kamperfoelie.
Ik besluit het roodborstje te negeren.