Wij hebben een tuin speciaal voor insecten en vlinders maar nu is mijn vraag; ik zie erg weinig vlinders is dit landelijk? Wij wonen in Gelderland. Vanaf het voorjaar tot nu 2 Koolwitjes gezien en normaal ieder voorjaar zie ik er echt duidelijk meer.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
Zie hier het bericht in Nature Today dat net binnen kwam over de waarnemingen van vlinders tot nu toe dit jaar. En de vermoedelijke invloed van het weer en de klimaatverandering daarop...niet om vrolijk van te worden!
Hier (Tata steel gebied) is het in ieder geval hopeloos met de vlinders en andere insecten. Ik zie het ieder jaar achteruitgaan. Vorig jaar al praktisch geen vlinder gezien, en nu ook nog niet. Ik heb vandaag een witje geplaatst maar die is uit mijn archief van 2020.
vr. groet Hanneke
Dank je wel Jeanette voor de mooie uitleg. Vandaag met vrienden in de zon lekker in de tuin gezeten en toch maar 2 vlinders ( 1 Dagpauwoog en een Witje) gespot dus jou uitleg klopt en ik maak mij wel zorgen voor de toekomst.
Maar goed ik ga het zien...hoop ik.
Vr. groet Anthea
In zijn algemeenheid gaat het heel slecht met de insecten, vlinders, bijen etc.
Van de koolwitjes heb ik vooral het Klein geaderd witje regelmatig gezien en een enkele keer het Klein koolwitje.
Om vlinders te zien is het ook wel erg afhankelijk van het weer, de temperatuur, de bezonning, beschutting en bloeiende- en waardplanten die belangrijk zijn voor de vlinders. Dat heb jij vast goed voor elkaar, Anthea. Net als ik....
Op zo´n koude dag als vandaag merk je gelijk dat je nauwelijks iets ziet.
Op een warme ,zonnige dag zie ik hier ineens veel meer vlinders in aantallen en soorten vliegen, net als trouwens allerlei andere insecten. Hier is ook alles aangeplant en wordt beheerd ten gunste van al wat leeft, vliegt, kruipt en fladdert, met veel inheemse planten, struiken en bomen.. Daardoor zie ik relatief nog aardig wat vlinders(soorten). Maar het maakt ook uit dat ik altijd gefocust ben op wat ik nog wél kan ontdekken en daardoor het zicht in groter verband wat minder registreer. Maar natuurlijk merk ik ook door de jaren heen de enorme achteruitgang in soorten en aantallen..
Hier en hier is eea te lezen over de invloed van het weer op de vlinderpopulatie.
Het aantal vlinders in Nederland is sinds 1992 afgenomen met bijna 40%. Het grootste deel van die achteruitgang vond plaats voor 2005. Dat heeft De Vlinderstichting gepubliceerd in de Vlinderstand 2018. Kijkend naar de beschikbare gegevens tot 1950, zou de achteruitgang ook wel eens 75% kunnen zijn.
Op de site van de Vlinderstichting , hier en hier is veel meer over de achteruitgang te lezen. In de laatste link met name over de sluipende doorwerking van het bestrijdingsmiddel fipronil op het Groot koolwitje. Dit heeft bij zeer lage concentraties geen gevolg voor de overleving van rups tot vlinder, maar wel een sterk verminderde voortplanting tot gevolg – wat uiteindelijk even slecht uitpakt.
De tuinvlindertelling 2023 start op vrijdag 7 juli tot en met zondag 9 juli. Dat geeft wellicht wat meer inzicht over de trend van de vlinderstand dit jaar.