Van wie zijn deze uitwerpselen?
Aan de rand van een oud stuk bos op de golfbaan Wouwse Plantage zag ik 20-30 dennenappels bij elkaar liggen. Ik was ook op zoek daarna. Er zitten ook eekhoorntjes en circa 40 verder had ik al eens een specht gefotografeerd die aan het hakken was op een dennenappeltje in een spleet van een tak. Nu vielen me echter de uitwerpselen op die in verschillende hoopjes bij de dennenappeltjes lagen. Zouden die van een rat kunnen zijn?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
Gezien de vorm van de uitwerpselen gaan mijn gedachten uit naar houtduiven, die laten echt overal hun poepjes vallen. Gr. Dick
Ja, de dennenappels zijn daar vermoedelijk gekomen door de bonte specht, maar ik was eigenlijk benieuwd naar de uitwerpselen die er bij liggen. Waarom liggen die er precies bij en van wie zijn die?
vr, groeten Jan
Dit is geen werk van zoogdieren maar van een vogel en ik denk van de grote bonte specht die hier een "spechtensmidse" heeft. Ergens in de boom wordt een dennenappel vastgeklemd en dan worden de zaden er uit gehakt en opgegeten. Soms vind je dit soort bewerkte kegels onder een boom waar op nog geen 50m afstand een den staat.